سالم‌سازی ذره‌ای بودجه شهرداری

سالم‌سازی ذره‌ای بودجه شهرداری

شهردار تهران از عدم توافق میان دولت و شهرداری در برخی محورهای تامین منابع مالی برای شهر تهران خبر داد.

تاریخ ثبت: (1396/09/25 )  تاریخ بروزآوری: (1396/09/25 )

این مطلب (2,281)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

دولت بازهم در پرداخت سهم پایتخت مقاومت می‌کند

 

محمدعلی نجفی، شهردار تهران با تاکید بر آنکه ایجاد تحول و سالم‌سازی نظام درآمدی شهرداری تهران به جای «اقدامات ضربتی» به‌صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است، عنوان کرد: مطابق با پیش‌بینی‌ها سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۹۷ پایتخت از ۲۱ درصد کنونی با افزایش ۴ واحد درصدی به ۲۵ درصد خواهد رسید.  به گزارش انجمن خرد آورده شده از «دنیای اقتصاد» اگرچه افزایش ۴ واحد درصدی درآمدهای پایدار در نگاه اول از سوی کارشناسان اندک است و انتظار تغییر سهم درآمدها در بودجه سال آینده بیش از این وجود دارد، اما شهردار تهران معتقد است افزایش چهار واحد درصدی درآمدهای پایدار در یک سال سخت و سنگین است؛ اما باید پذیرفت کسب درآمد از فروش تراکم و تغییر کاربری به انتهای خط رسیده است. مطابق با گفته‌های شهردار تهران تاکنون مذاکرات شهرداری با دولت برای اختصاص سهم پایتخت از درآمدهای دولت در برخی محورها به نتیجه رسیده و در برخی موارد زور شهرداری به دولت نرسیده است.

 

او درخصوص موارد تحقق یافته در لایحه بودجه ۹۷ دولت گفت: در بخشی از لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که کلان‌شهرها بتوانند ۸ هزار میلیارد اوراق مشارکت بفروشند که نیمی از این رقم مربوط به حمل و نقل ریلی است، در این زمینه پیش‌بینی می‌کنم حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت حمل و نقل ریلی برای تهران و هزار و ۵۰۰ میلیارد برای بقیه کلان‌شهرها خواهد بود. همچنین حدود دو میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی برای موضوع ساماندهی پسماند، آلودگی هوا و محیط زیست پیش‌بینی شده است که کلان‌شهرها می‌توانند از بخش عمده‌ای از این رقم استفاده کنند. در کنار آن خوشبختانه در موضوع نوسازی بافت فرسوده و مسائل دیگر شهرهای بزرگ نیز در لایحه دولت پیش‌بینی شده است. نجفی با بیان اینکه اما در برخی موارد زور ما به دولت نرسید، اظهار کرد: به‌عنوان مثال در موضوع مالیات ارزش افزوده قانونی در برنامه ششم توسعه تصویب شده است که ۷۰ درصد این مالیات سهم شهرها و ۳۰ درصد سهم روستاها است؛ این قانون در خیلی از استان‌ها ممکن است عادلانه باشد اما در تهران قطعا عادلانه نیست؛ چرا که جمعیت روستایی در تهران ۶ درصد است و ما می‌خواهیم ۳۰ درصد درآمد را برای ۶ درصد هزینه کنیم. ما می‌گوییم در تهران نسبت مالیات ارزش افزوده به نسبت جمعیت باشد، به این ترتیب اگر ۶ درصد جمعیت روستایی است، به همان میزان ۶ درصد از مالیات ارزش افزوده به آن بخش تخصیص پیدا کند.

 

او ادامه داد: علاوه بر این معتقد هستیم دولت باید هزینه پایتخت بودن شهر تهران را پرداخت کند. بخشی از این موضوع در دولت محقق شده و بخش دیگر امیدواریم در مجلس به تصویب برسد. به این ترتیب اگرچه این انتظار وجود داشت برخلاف دوره‌های گذشته که نگاه دولت و شهرداری همسو نبود، در این دوره دولت همسو با شهرداری نگاه به پایتخت را تغییر دهد؛ اما به نظر می‌رسد همچنان دولت در پرداخت سهم پایتخت مقاومت می‌کند.

برچسب: شهرداری; بودجه; دولت
اثر یا گردآوری: ;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: http://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3327388   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/28 19:57
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: