تمدید کاوش در میدان تاریخی امام(ره) همدان

تمدید کاوش در میدان تاریخی امام(ره) همدان

«با بازدید استاندار همدان از محوطه تاریخی میدان امام (ره) در این شهر و اعلام اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای اقدامات بعدی در این محوطه، بار دیگر بحث سایت‌موزه شدن یا نشدن این محوطه سر زبان‌ها افتاد.»

تاریخ ثبت: (1396/09/14 )  تاریخ بروزآوری: (1396/09/14 )

این مطلب (3,319)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از ایسنا، بیش از ۱۵ روز قبل، پیمانکاران شهرداری همدان به دنبال اجرای طرح پیاده‌راه‌ سازی شش رینگ تاریخی همدان، به یک تابوت سفالی در وسط میدان امام (ره) این شهر برخورد کردند و براساس توافق بین شهرداری، شورای شهر، استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان، کاوش اضطراری در این محوطه به مدت ۱۰ روز و  توسط میراث فرهنگی آغاز شد تا اگر بعد از این مدت، کاوش‌ها در این منطقه آثاری به دست آمد که بتوان محوطه را به سایت‌موزه تبدیل کرد، این کار انجام و در غیر این‌صورت تابوت‌ها به موزه منتقل و شهرداری پروژه خود را ادامه دهد.

در همان زمان «علی مالمیر»، مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان، تاکید کرد به احتمال زیاد خبری از ایجاد سایت‌موزه نیست و تا یکی دو روز بعد روی محوطه به طور کامل بسته می‌شود و شهرداری ادامه کار را دست می‌گیرد.

در ادامه این صحبت‌ها ۲۱ نفر از هنرمندان و فعالان مدنی همدانی در نامه‌ای سرگشاده، درخواست حفاظت از محوطه باستانی میدان امام (ره) را کردند.

با مطرح شدن این صحبت‌ها و به وجود آمدن حساسیت‌هایی نسبت به این اتفاق‌ها، مالمیر در گفت‌وگو با ایسنا بار دیگر از سرگیری کاوش‌ها در ترانشه‌های دیگر در این میدان را اعلام کرد.

او اظهار کرد، در بحث‌ها با دوستان باستان‌شناس همدان، قرار بر این شد تا برای اظهارنظر مطمئن‌تر کاوش‌ها به مدت ۱۰ روز آینده ادامه داشته باشد و بررسی در بخشی از ترانشه‌ها توسعه پیدا کند و کاوش‌ها تمدید شود تا قطعیت بیشتری برای اعلام نظر داشته باشیم.

وی با بیان این که دور دوم کاوش در میدان امام همدان از چهارروز گذشته آغاز شده، ادامه داد: در حال حاضر کارشناسان ما مشغول هستند تا در صورتی که به خاک بکر رسیدند پروژه پیاده‌راه‌سازی ادامه داشته باشد و اگر به موردی برخورد کردند کاوش‌ها ادامه یابد.

او  با تاکید بر این‌که امکان پیش‌بینی درباره این اتفاق در حال حاضر وجود ندارد، می‌گوید: نیازمند کاوش‌های بیشتر هستیم. منطقی است برای اظهار نظر نهایی صبر کنیم تا کاوش‌ها ادامه یابد و در نهایت بعد از جمع‌بندی نتایج اعلام شود.

مالمیر با اشاره به بازدید استاندار همدان از این سایت تاریخی، از قول اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی وی به این محوطه تاریخی نیز خبر داد و در این بازدید اعلام کرد این مبلغ اعتبار را برای اقدامات بعدی در این محوطه تاریخی چه در صورت ایجاد سایت موزه یا هر اقدام دیگری اختصاص می‌دهد و از اقدامات بعدی در این محوطه حمایت می‌کند.

 

باید متوجه باشند در میدان امام(ره) یک گنج دارند

از سوی دیگر سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام می‌کند: احتمالا باید دنبال راه‌حلی برای پوشش در این منطقه نیز باشیم.

او درباره اظهارات مطرح‌شده مبنی بر بتن کردن این سایت تاریخی توسط شهرداری و استانداری می‌گوید: دنبال فرصت هستم تا در ملاقاتی با آقای ایزدی، معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، توضیح دهم که متوجه باشند در این محوطه گنج به دست آمده است.

وی افزود: باید بدانند وقتی در مرکز شهر به آثاری برخورد می‌کنیم، یک ارزش است که می‌توان آن را پوشش داد. در میدان امام (ره) همدان آثاری فوق‌العاده به دست آمده است، که باید به جای ساخت حوض یا نصب مجسمه‌ای بی‌ارزش‌تر، از آثار موجود در این محوطه، این ارزش را ارج بدانند، چون حکایتی ارزشمند از سابقه و گذشته شهر همدان دارد.

برچسب: ماد; همدان; محوطه باستانی
اثر یا گردآوری: ;منبع:   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/news/96091307272   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 20:53
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: