تهیه نقشه باستان‌شناسی مرودشت در دستورِ کار

تهیه نقشه باستان‌شناسی مرودشت در دستورِ کار

بررسی باستان‌شناختی دشت مرودشت به منظور شناسایی و شناخت کلی توالی گاه‌نگاری و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت در استان فارس در حال انجام است.

تاریخ ثبت: (1396/06/26 )  تاریخ بروزآوری: (1396/06/26 )

این مطلب (2,081)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نوشته ایسنا، وحید بارانی، کارشناس گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی و سرپرست هیأت بررسی با اعلام این خبر، فارس را یکی از مهمترین استان‌های ایران از لحاظ مطالعات باستان‌شناسی دانست که تاریخ فعالیت‌های فرهنگی استان در این منطقه از دوره پارینه سنگی میانه تا دوران اسلامی است.

وی گفت: فراوانیِ نسبی آب رودهای دائمی و وجود خاک حاصلخیز از عوامل مهم در شکل‌گیری استقرارهای متعدد در این منطقه است، همچنین رودهای کر و سیوندرا از جمله رودهای مهم در این  شهرستان، عوامل‌ بنیادی در ایجاد استقرارگاه‌های مختلف در حوضه خود است.

«بارانی» اهداف مهم این بررسی باستان‌شناختی را تهیه نقشه کامل باستان شناسی شهرستان مرودشت به منظور تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور و بررسی و شناسایی محوطه‌ها در کل شهرستان با توجه به اهمیت حوزه رودخانه کُر و دشت مرودشت از لحاظ باستان‌شناختی دانست.

وی بیان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت جلگه مرودشت، بررسی حاضر با رویکردی متفاوت از اقدامات پیشین، سعی برآن دارد تا با تهیه نقشه‌ها و کاربردهای GIS در تحلیل الگوهای استقراری و پراکندگی محوطه‌ها در توالی و گاه‌نگاری این دشت میانکوهی در باستان شناسی کمکی شایان کرده تا به شناختی بهتر از محوطه‌ها و بناهای واقع در دشت مورد اشاره بپردازد.

او گفت: در نتیجه می‌توان پژوهش و تحقیق حاضر را بررسی و شناسایی و شناخت کلی توالی گاهنگاری و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت و حوزه رودخانه کر و پلوار در استان فارس دانست که یکی از مهمترین کانون‌های اصلی پژوهش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی است.

برچسب: مرودشت; فارس; محوطه تاریخی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96062614644   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 10:45
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: