دو چالش زیرساختی مثلث طلایی گردشگری ایران

دو چالش زیرساختی مثلث طلایی گردشگری ایران

سه استان مرکزی کشور چگونه می‌توانند در بازاریابی توریسم کل کشور موثر باشند؟

تاریخ ثبت: (1396/05/15 )  تاریخ بروزآوری: (1396/05/15 )

این مطلب (2,745)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

کارشناسان معتقدند ایجاد برندی با حضور مثلث طلایی گردشگری ایران می‌تواند به تبلیغات و معرفی هرچه بیشتر کشور کمک کند، از این رو طی ماه‌های گذشته موضوع احیای مثلث طلایی ایران در سه استان مرکزی و پر بازدید کشور مطرح شده است؛ مثلثی که سه راس آن را استان‌های اصفهان، فارس و یزد تشکیل می‌دهند و قرار است آنچه در مثلث‌های طلایی کشورهای مختلف مثل ایتالیا و هند مورد نظر است در این مثلث نیز به وجود آید و عناوین جهانی بتواند گردشگری را در این سه استان طلایی گردشگری کشور رونق ببخشد. از طرف دیگر این سه استان که امروز رئوس گردشگری کشور در بخش بین‌المللی محسوب می‌شوند، می‌توانند از تجارب، امکانات و سرمایه‌های یکدیگر بهره ببرند تا پیشرفتی دوچندان را در زمینه گردشگری رقم بزنند.  حالا کنسرسیومی متشکل از این سه استان، در پی ایجاد یک هم‌افزایی و یک فرهنگ مشترک در بازارهای جهانی برای معرفی آنها است.

 

وضعیت سه استان در فرودگاه و هتل

در همین حال این مثلث درگیر چالش‌هایی نیز هست. دبیر کنسرسیوم مثلث‌طلایی گردشگری کشور با اشاره به چالش‌های زیرساختی این سه استان، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در اصفهان کمبود هتل‌های چهار و پنج ستاره شدیدا احساس می‌شود؛ تاجایی که حتی گفته می‌شود بسیاری از تورهای گردشگری به‌دلیل کمبود ظرفیت هتل‌های اصفهان لغو می‌شوند.» عادل دهدشتی ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر این چالش، طول مدت اقامت گردشگران خارجی را در اصفهان کاهش می‌دهد و حتی سهم اقامت را از اصفهان به سمت کاشان یا تهران می‌برد.» وی چالش توسعه فرودگاه و خدمات فرودگاهی را نیز چالش بزرگ دیگری برمی‌شمرد که مثلث گردشگری کشور کم و بیش با آن درگیر است. دهدشتی در این باره توضیح می‌دهد: «در حال حاضر، فرودگاه اصفهان در شأن این استان به عنوان قطب گردشگری کشور نیست. در عین حال، اگر قراردادی که در سفر رئیس جمهوری با پیمانکاران فرانسوی امضا شد، اجرایی شود و فرودگاه اصفهان توسعه یابد، بی‌شک تعداد پروازهای خارجی این فرودگاه افزایش‌یافته و در کنار آن اگر خدمات میزبانی بهبود یابد، به جرات می‌توان گفت ورود گردشگران خارجی چند برابر اکنون خواهد شد.»

دبیر کنسرسیوم مثلث‌طلایی گردشگری ایران درباره زیرساخت‌های استان فارس نیز خاطرنشان می‌کند: «در همین حال، شیراز در زمینه هتل‌سازی پس از مشهد یکی از فعال‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود و توسعه فرودگاه این شهر نیز به واسطه نزدیکی به کشور امارات به خوبی در حال پیگیری است. از این رو، می‌توان گفت از نظر سطح امکانات ابتدایی شیراز وضعیت مناسبی دارد.» دهدشتی درباره یزد نیز می‌گوید: «یزد به لحاظ اقلیم و شرایط خوبی که در بحث گردشگری داشته، توانسته‌ از پتانسیل‌های خانه تاریخی به خوبی استفاده کند و جذابیت‌های ویژه‌ای نیز در گردشگران خارجی و داخلی ایجاد کرده است.» وی حضور در نمایشگاه‌های خارجی و عرصه‌های بین‌المللی، ایجاد پروازهای مستقیم بین‌المللی بیشتر از فرودگاه‌های اصفهان و شیراز و مطرح کردن این مثلث به عنوان یک برند گردشگری در منطقه را از جمله فعالیت‌های مهم و اساسی برمی‌شمرد که در ابتدای مسیر این مثلث قرار دارد. این فعال گردشگری خاطرنشان می‌کند: «با امنیت مناسب کشور در منطقه و دیپلماسی دولت تدبیر و امید زمینه‌های اولیه برای برند شدن این مثلث در جهان مهیا است و امروز همه چیز به خود ما بستگی دارد که آیا در مبحث مثلث طلایی گردشگری ایران برای برند شدن در جهان جدی هستیم یا خیر؟»

 

۴ پروژه برای توسعه یک «مثلث»

در عین حال، دبیر کنسرسیوم مثلث گردشگری کشور با اشاره به پروژه‌های این کنسرسیوم تصریح می‌کند: «در حال حاضر چند پروژه اصلی در این مثلث در حال پیگیری است؛ وضعیت‌سنجی و ارزیابی میزبانی در هر سه استان، ارزیابی مجتمع‌های بین راهی، برقراری خطوط هوایی بیشتر میان اصفهان و شیراز و بهبود مسیرهای زمینی از جمله پروژه‌هایی است که باید به جد دنبال شوند و به سرانجام برسند.» دهدشتی با اشاره به اینکه گردشگری یک صنعت سبز محسوب می‌شود و کمترین خدشه را به محیط‌زیست وارد می‌کند، یادآور می‌شود: «وقتی به اصفهان به عنوان یکی از اضلاع اصلی این مثلث نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که این استان به‌دلیل چالش‌ها و تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و به‌دلیل نامتناسب بودن توسعه در صنعت و معدن، راهی پایدار به جز گردشگری برای توسعه ندارد. به همین دلیل در سند چشم‌انداز استان اصفهان، دو موضوع مهم گردشگری و علم و فناوری دو بال توسعه شناخته شده‌اند.» وی اضافه می‌کند: «در یزد و شیراز به عنوان دو ضلع دیگر مثلث طلایی گردشگری ایران چالش‌ها به اندازه اصفهان است و آن دو استان هم با بحث خشکسالی مواجهند و به واسطه اقلیمشان، توسعه‌شان بی‌شک به موضوع گردشگری وابسته است؛ چراکه صنایع و توسعه آنها دیگر در کشور پاسخگو نیست.»

حالا قرار است یزد و اصفهان و فارس به عنوان مثلث طلایی گردشگری کشور روی ریل توسعه پایدار قرار گیرند و حتی به مثلث طلایی اقتصادی هم بدل شوند؛ امری که به باور کارشناسان، نیازمند یک نگاه هماهنگ و پایدار است. آنها تاکید می‌کنند این صنعت نباید دچار دگرگونی توازن شود و باید سال‌های درازی به کشور سود برساند. درواقع نباید همه چیز را فدای گردشگری کرد؛ اتفاقی که امروز گریبان کشاورزی، معدن و صنایع کشور را گرفته است. به اعتقاد فعالان گردشگری، اگر به دنبال موفقیت مثلث طلایی گردشگری ایران هستیم باید ابتدا زیرساخت‌های قانونی را فراهم کنیم و سپس قوانین تسهیلگر که منجر به ایجاد زیرساخت‌های میزبانی شود را مصوب یا به اجرا در بیاوریم. وقتی زیرساخت‌های میزبانی ایجاد شود، گردشگران به سمت این مثلث سرازیر خواهند شد و متعاقبا درآمدهای منطقه ارتقا می‌یابد.

برچسب: گردشگری; توریسم; هتلداری
اثر یا گردآوری: ;منبع: دنیای اقتصاد   -  لینک منابع: http://donya-e-eqtesad.com/news/1110933   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 03:15
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: