کویر جندق

کویر جندق

بسیاری از افراد کویرها و بیابان های حاشیه روستای مصر را کویر جندق می نامند که صحیح نیست. این منطقه کویری دارای تنگه ها و باتلاقهای نمکی است و در همسایگی ریگ جن واقع شده است.

تاریخ ثبت: (1396/04/03 )  تاریخ بروزآوری: (1396/04/03 )

این مطلب (4,771)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

کویر جندق

شهر جندق:

جَندَق شهری در حاشیه‌ی جنوبی دشت کویر ایران می‌باشد. شهر در شمال‌شرقی استان اصفهان با  واقع شده است.

جندق از توابع شهرستان خور در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی آن عرض ۳۳:۵۶:۲۳ شمالی و طول ۵۴:۲۱:۲۹ شرقی ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد۱۲۱۳ متر می‌باشد. جندق از شمال به کویر بزرگ، از غرب به کویر ریگ جن و سلسله کوه‌های جندق، از جنوب به بیابانهای اطراف خور و از شرق به حاشیه جنوبی دشت کویر محدود می‌شود.

کویر جندق

شهر جندق در زمانهای گذشته در مسیر شاه راه ارتباطی کاروان گذر جندق به بیدستان قرار داشته و کاروانهایی که از سمت جنوب ایران قصد عزیمت به ری و شمال کشور را داشته‌اند، قبل از عبور از دریای کویر در جندق اتراق می‌کرده‌اند.

سون هدین کویر نورد بزرگ سوئدی در کتاب کویرهای ایران به نام جندق اشاره کرده و ۲ روز را قبل از عزیمت به طرود در جندق سپری کرده است. در حال حاضر جندق محور ارتباطی اصفهان-نایین-جندق-دامغان-مشهد است و مسافرانی که از اصفهان و شهرهای جنوبی ایران قصد عزیمت به مشهد را دارند از این محور استفاده می‌کنند.

این شهر قدمتی بیش از هزار سال دارد و قلعه‌ی خشتی باستانی در شمال آن مربوط به دوره‌ی ساسانی می‌باشد. جمعیت شهر جندق حدود۵۰۰۰ نفر است. زنان بیشتر به قالی بافی می‌پردازند که معروف به قالی نفیس نایینی است و مردان در تولیدی‌های آجر ساختمانی، ساختمان سازی در سطح شهرستان، مرغداری، دامداری و تاحدودی کشاورزی و.. کار می‌کنند.

کویر جندق

کویر جندق:

این منطقه کویری بیابانی در غرب شهرستان جندق واقع شده است. بسیاری از افراد کویرها و بیابان های حاشیه روستای مصر را کویر جندق می نامند که صحیح نیست. این منطقه کویری دارای تنگه ها و باتلاقهای نمکی است و در همسایگی ریگ جن واقع شده است. کویرهای پراکنده و باتلاقهای نمک در این منطقه به وفور به چشم می‌خورند. وجود مسیل های خشک و بعضاً باتلاقی در این منطقه اشکال فرسایشی زیبایی ایجاد کرده است که در نوع خود قابل توجه است. این مسیلها در هنگام بارندگی جریانهای سیلابی را از خود عبور داده و این جریانها باعث فرسایش و عمیقتر شدن این مسیلها میگردند. از مناطق زیبای این منطقه می توان به گود محمود اشاره کرد. این گود دارای تپه های پراکنده مخروطی شکلی است که در دشتی فاقد پوشش گیاهی ایجاد شده اند و دارای مناظر زیبایی است. نکته قابل توجه در این منطقه وجود باتلاق های نمکی حتی در کوهپایه های این منطقه است که به علت شدت شوری خاک در این منطقه اتفاق می افتد. این منطقه در قسمت جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده است و درواقع دروازه ورود به منطقه ریگ جن از سمت جندق است. دسترسی به این منطقه از طریق جاده خاکی در غرب شهرستان جندق و سپس کال شور جندق امکانپذیر است. شایان ذکر است به دلیل باتلاقی بودن منطقه حرکت در این مسیر بدون راهنمای آشنا به منطقه توصیه نمی‌گردد.

کویر جندق

در مورد حیات وحش این کویر هم باید گفت که در آن حیوان هایی مثل بز، خرگوش، میش و قوچ، تیهو و انواع روباه و گرگ زندگی می کنند. جدای از این ها، وجود یوزپلنگ جذابیت این کویر را چندین برابر  کرده است.

 

کویر جندق

 

 

کویر جندق

 

کویر جندق

 

 کویر جندق

 

 

برچسب: کویر; جندق; ریگ جن
اثر یا گردآوری: ;منبع: اقتصادآنلاین   -  لینک منابع: http://www.eghtesadonline.com   -   http://www.irandeserts.com

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/05 09:53
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: