قدمت ۵هزار ساله تولید سفال خاکستری ظریف در استان سیستان و بلوچستان

قدمت ۵هزار ساله تولید سفال خاکستری ظریف در استان سیستان و بلوچستان

بر اساس شواهد سطحی می‌توان کشیک را یکی از مراکز تولید سفال خاکستری ظریف هزاره سوم پیش از میلاد معرفی کرد که بیشترین ارتباط آن با محوطه‌های همزمان در دره بمپور و کچ مکران بوده است.

تاریخ ثبت: (1396/02/21 )  تاریخ بروزآوری: (1396/02/21 )

این مطلب (2,502)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «مرتضی گرگی»، سرپرست هیات گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم محوطه کشیک سیستان و بلوچستان گفت: نخستین فصل مطالعات باستان‌شناسی در محوطه کشیک شهرستان نیک‌شهر با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف تهیه پرونده ثبت ملی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه صورت پذیرفت.

او افزود: نخستین‌بار فعالیت‌های عمرانی در جریان طرح‌های آبرسانی به روستا منجر به شناسایی ساختار گورهایی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد شده بود و در جریان بررسی‌های صورت گرفته برای تخمین ابتدایی محدوده محوطه، بخش صنعتی و همچنین ساختارهای معماری مربوط به این دوره نیز شناسایی شد.

او افزود: با توجه به ویژگی‌های محوطه و بستر محیطی منطقه علاوه بر گمانه‌زنی از اندازه گیری های مغناطیسی (ژئوفیزیک) نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر طرح بهره گرفته شد.

گرگی اظهار کرد: به صورت کلی محوطه کشیک متشکل از ساختارهای معماری و گورهایی از هزاره سوم پیش از میلاد، دوران تاریخی و قرون اولیه اسلامی است.

این باستان‌شناس بیان کرد: با تصویب حریم محوطه، امکان کنترل فعالیت های آسیب‌رسان در چارچوب ضوابط قانونی میسر شده و با ادامه مطالعات بتوان ماهیت ارتباطات هزاره سوم پیش از میلاد در نیمه جنوبی سرحدات هندوایرانی و نقش محوطه هایی مانند کشیک را در این بستر ارتباطی مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، مجوز گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم محوطه کشیک سیستان و بلوچستان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

برچسب: سفال خاکستری; سيستان و بلوچستان; هزاره سوم پیش از میلاد
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96021609898   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 17:39
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: