سازه کشف شده زیر میدان امام اصفهان بخشی از یک شبکه آبرسانی است

سازه کشف شده زیر میدان امام اصفهان بخشی از یک شبکه آبرسانی است

اصفهان - ایرنا - مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سازه تازه کشف شده زیر مسجد و میدان امام (ره) اصفهان شامل آبراهی از یک شبکه گسترده و پیچیده آبرسانی باقی مانده از دوره صفویه است.

تاریخ ثبت: (1395/10/27 )  تاریخ بروزآوری: (1395/10/27 )

این مطلب (2,088)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

سازه کشف شده زیر میدان امام اصفهان بخشی از یک شبکه آبرسانی است

سازه کشف شده زیر میدان امام اصفهان بخشی از یک شبکه آبرسانی است

اصفهان - ایرنا - مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سازه تازه کشف شده زیر مسجد و میدان امام (ره) اصفهان شامل آبراهی از یک شبکه گسترده و پیچیده آبرسانی باقی مانده از دوره صفویه است.

 

 

 

 

علمدار علیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: این آبراه اوایل دی امسال و در حین عملیات دفع رطوبت دیواره های شبستان زمستانه واقع در ضلع شمال شرقی مسجد امام کشف شد و تا چند روز قبل مشخص نبود که این سازه چه کاربردی داشته، اما پس از انجام تحقیقات و پیشروی اکتشافات نشان داد که این سازه یک آبراه است.
وی ادامه داد: تا جایی که عملیات اکتشاف نشان می دهد این آبراه بصورت نعل اسبی است و حدود یک متر و 60 سانتی متر از سطح زمین عمق داشته است.
علیان درباره ابعاد شناسایی شده این آبراه نیز گفت: قسمت جنوبی آن حدود 12 متر است و در دو قسمت شرق و غرب امتداد دارد اما اکتشاف اضلاع دیگر این آبراه به اتمام نرسیده بنابراین نمی توان بدرستی ابعاد آن را تخمین زد.
وی اضافه کرد: آب از چند مسیر وارد این آبراه می شده و در سمت شرق و شمال خارج می شده است.
علیان خاطرنشان کرد: این آبراه از آجر، ملات گل و سنگ ساخته شده و سقف آن نیز بطور جزیی تخریب شده است.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: فرضیه استفاده از این کانال ها به منظور انتقال فاضلاب رد می شود و این کانال ها تنها برای انتقال آب برای آبیاری باغ ها، کشاورزی و شاید شرب مورد استفاده قرارمی گرفت.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: این آبراه ها حتی تا دوره پهلوی نیز مورد استفاده قرار گرفته و حتی بخش هایی از آن به وسیله بتن مرمت شده است.
به گفته وی آب های جاری روی زمین طبق ساز و کار مشخصی وارد این آبراه می شد و منتقل می شده است.
علیان افزود: این نوع شبکه آبرسانی و انتقال آب در کمتر جای ایران دیده شده و می توان مدعی شد که این شیوه برای شهر اصفهان منحصر بفرد است، علاوه بر اینکه شبکه آبرسانی روسطحی اصفهان بوسیله مادی ها و نهرها نیز مختص شهر اصفهان محسوب می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این شبکه آبرسانی زیرسطحی در نقاط مختلف شهر اصفهان به طور پراکنده وجود دارد، بنابراین می طلبد که برنامه ریزی جامع و کاملی برای شناسایی آن داشته باشیم.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به این که رطوبت موجود در این آبراه ها می تواند باعث آسیب به بناهای تاریخی شود، بنابراین لزوم لایروبی، مرمت، استحکام بخشی و یا حتی به جریان انداختن دوباره آنها می تواند تاثیر مطلوبی در حفظ بناهای تاریخی داشته باشد.
به گفته علیان حین عملیات لایروبی و استحکام بخشی، می توانیم بخشهای جدیدی از این آبراه ها را کشف کنیم.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: آبرسانی و انتقال آب در شهر اصفهان در اعصار گذشته به دو شکل رو سطحی توسط نهرها، نمادی ها، جوی ها و آب نماها و زیر سطحی انجام می شده است که شناسایی شیوه و سازه های انتقال آب به شیوه زیرسطحی بسیار اندک بوده است.
علیان ادامه داد: هفت رشته آبراه مشابه نیز در میدان امام علی(ع) که از آن به میدان عتیق نیز یاد می شود شناسایی شده و آبراه دیگری نیز در زمان احداث ایستگاه قطار شهری دروازه دولت اصفهان کشف شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز دراین نشست و در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه آیا گردشگران حاضر در مسجد امام می توانند این آبراه را از نزدیک مشاهده کنند؟ گفت: پس از تکمیل عملیات مرمت و باستان شناسی این سازه این امر انجام شدنی خواهد بود.
شهرام امیری با بیان اینکه مرمت این سازه حدود 6 ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: البته گردشگران مجازند که بخش ورودی و ابتدایی این آبراه را مشاهده کنند.
وی اضافه کرد: می توان تخمین زد که حدود پنج درصد آبراه یاد شده کشف شده و بخشهای زیادی از آن در مرحله شناسایی است.
مجموعه میدان و مسجد امام اصفهان در شمار میراث جهانی از سوی یونسکو ثبت شده است.

برچسب: اصفهان; شبکه آبرسانی; صفویه
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایرنا   -  لینک منابع: http://www.irna.ir/fa/News/82383086/   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/04 14:46
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: