خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر

خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر

حفظ و نگهداری میراث باستانی مصر به سبب کاهش گردشگر و مشکلات اقتصادی با چالشی جدی رو به رو شده است.

تاریخ ثبت: (1395/10/20 )  تاریخ بروزآوری: (1395/10/20 )

این مطلب (2,086)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر

حفظ و نگهداری میراث باستانی مصر به سبب کاهش گردشگر و مشکلات اقتصادی با چالشی جدی رو به رو شده است.

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، کشور مصر از اسکندریه در سواحل دریای مدیترانه تا هرم بزرگ جیزه به عنوان آخرین عجایب هفت‌گانه جهان میزبان آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی است که در طول سالیان همواره به لطف حضور پرشمار گردشگران و بلیت فررشی مشکلی درباره حفظ ونگهداری آن‌ها احساس نمی‌شد، اما از انقلاب سال ۲۰۱۱ در این کشور و کاهش چمشگیر حضور گردشگران مسئولان این کشور همواره در تقلا برای جیران درآمدهایاز دست رفته خود هستند.

«خالد العنانی» وزیر آثار تاریخی مصر در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: "از ژانویه ۲۰۱۱ درامدهای گرئشگری افت شدیدی داشته است که این موضوع تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی وضعیت آثار باستانی مصر گذاشته است".

شمار گردشگران کشور مصر از ۱۵ میلیون در سال ۲۰۱۰ به ۶.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ نزول داشت و ناآرامی‌های سیاسی پس از سال ۲۰۱۱ وخلع قدرت حُسنی مبارک و همچنین کودتای نظامی سال ۲۰۱۳ و کنار رفتن محمد مرسی و چندین حمله تروریستی موجب شد بسیاری از گردشگران دیگر تمایلی به سفر به سرزمین مصر نداشته باشند.

همچنین درآمدهای حاصل از فروش بلیت در محوطه‌های تاریخی مصر از ۲۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ سقوط کرده است.

«زاهی حواس»، باستان‌شناس و وزیر اسبق آثار تاریخی مصر نیز عنوان کرد میراث کشور در نتیجه این شرایط متحمل صدمات زیادی شده است. بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توانید هیچ‌چیز را مرمت و حفظ کنید. به موزه معروف قاهره نگاه کنید که تبدیل به مکانی تاریک شده است. از سوی دیگر نمی‌توان از دولت خواست که از شما پشتیبانی کند چون شرایط اقتصادی خوب نیست و وضعیت میراث تاریخی در همه جا رو به بدتر شدن است.

در حال حاضر ۳۸ هزار نفر شامل کارمندان، تکنسین‌ها، مصرشنایان و بازرسان در محوطه‌های تاریخی مصر مشغول کار هستند. دولت مصر نیز از زمان سرنگونی محمد مرسی به کمک‌های خارجی متکی بوده است و نهایتا سال گذشته تصمیم گرفت نرزخ ارز پوند را در راستای طرح اصلاح اقتصادی شناور کند، اما یکی از مهمترین بخش‌های طرح احیای اقتصادی مصر بازگرداندن گردشگران است که یکی از منابع اصلی درآمد برای مصر محسوب می‌شود.

تا زمان بازگشت گردشگران مصری‌ها با انجام فعالیت‌های دیگری در تلاش برای افزایش درآمدها هستند به عنوان مثال موزه مصر که محل نگهداری نقاب طلایی «توت‌عنخ‌آمون» است و همچنین موزه فراعنه تا شب برای بازدید گردشگران باز است.

«فیضا هیکل»، مصر شناس و پروفسور دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: در حال حاضر اولویتما بر روی مرمت آثار تاریخی است، اما بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی به سبب نبود منابع مالی متوقف شده است. کاوش‌ها ۵ هزار سال منتظر مانده‌اند و می‌توانند بازهم صبر کنند، اما مرمت‌های بسیار مهمی به تعویق افتاده است. حداقل ما تشخیص می‌دهیم چه چیزهایی نیاز به مرمت دارد و بعد تلاش می‌کنیم با کمترین اقدامات آن‌ها را در شرایط مناسب نگه داریم.

برچسب: میراث; مصر; چالش
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/news/95101610291   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/05 20:13
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: