تکنولوژی توربین‌های گازی برای آب‌شیرین‌کن‌ها

 تکنولوژی توربین‌های گازی برای آب‌شیرین‌کن‌ها

نباید به بهانه اینکه بخش خصوصی آب‌شیرین‌کن‌ها را ایجاد می‌کند، ده‌ها بار پول خرید فناوری بدهیم و آخر هم صاحب فناوری نشویم و فرآیند خرید از خارج مرتب تکرار شود.

تاریخ ثبت: (1395/02/04 )  تاریخ بروزآوری: (1395/02/04 )

این مطلب (1,611)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

رییس جهاد دانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت انتقال فناوری در پروژه‌های مشابه و تکرارپذیر کشور، اظهار کرد: یکی از این زمینه‌ها ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها هستند؛ لذا وزارت نیرو می‌تواند تجربه انتقال تکنولوژی در ساخت توربین‌های گازی را در مورد آب شیرین‌کن‌ها نیز تکرار کند.

وی ادامه داد: در این راستا بارها وزیر نیرو و معاونان وی از راه‌اندازی واحدهای جدید آب‌شیرین‌کن، برنامه‌ریزی برای تامین آب شیرین استان‌های جنوبی و 17 استان فلات مرکزی و اقدام برای تامین آب شرب 45 میلیون نفر خبر داده‌اند.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بر اساس اعلام معاون وزیر نیرو 58 پروژه آب شیرین‌کن در استان‌ها با همکاری بخش خصوصی اجرایی شده، 42 پروژه در حال بهره برداری و 16 پروژه نیز در حال احداث است و به طور حتم تا به حال هیچ فناوری در قبال خریدهای خارجی به ایران انتقال نیافته است.

طیبی خاطرنشان کرد: ایجاد مجموعه مپنا حاصل یک تفکر عاقلانه در گرفتن امتیاز انتقال تکنولوژی در قبال خرید تعدادی توربین‌های گازی از یک شرکت خارجی بوده است.

وی با تاکید بر این که نباید به بهانه این که بخش خصوصی آب‌شیرین‌کن‌ها را ایجاد می‌کنند ده‌ها بار پول خرید فناوری را پرداخت کنیم و در نهایت صاحب فناوری نشویم، یادآور شد: اگر نگوییم همه پروژه‌ها از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین ارز مورد نیاز برای خرید خارجی استفاده می‌کنند، ولی بسیاری از آنها از این ارز استفاده کرده و حتی ارز بیشتری از صندوق نیز می‌گیرند که با فروش آن منابع ریالی خود را تأمین می‌کنند.

طیبی به طرح این سوال که چرا نمی‌توانیم مدیریت کنیم که با تجمیع خرید چند آب‌شیرین‌کن در یک بازه زمانی بلندمدت از یک شرکت صاحب‌نام خارجی امتیاز انتقال تکنولوژی گرفته و بقیه نیازهای کشور در زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها را خودمان تأمین کنیم، اضافه کرد: شرکت‌های زیادی وجود دارند که در قبال دریافت سهم مناسبی از بازار کشور، انتقال فناوری انجام داده و یا به صورت مشترک با شرکت‌های داخلی حاضر به ساخت داخل هستند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: ضرورتی ندارد که بخش خصوصی در زمینه انتقال فناوری اقدامی صورت دهد؛ بلکه کشور باید در قبال واگذاری بخشی از بازار به شرکت خارجی، از بخش خصوصی بخواهد که با یک شرکت مهندسی معتبر ایرانی کنسرسیوم و یا شرکت جدید مشترک تشکیل داده و بر اساس توافق حاصل شده ساخت داخل انجام دهند.

وی یادآور شد: علاوه بر آن از بخش‌های خصوصی علاقه‌مند به احداث مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن نیز باید خواسته شود که خرید خود در زمینه طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن را از طریق این شرکت‌های مشترک انجام دهند.

طیبی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری صحیح شرکت‌های مشترک، گفت: نباید وزارتخانه‌هایی چون نیرو و یا وزارت صنایع و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجازه دهند که به واسطه حضور دلالان، این شرکت‌ها به صورت صوری تشکیل شوند، در این راستا ضروری است اگر وزارت نیرو اقدام مشخصی در زمینه انتقال فناوری در این حوزه انجام داده است به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.

رییس جهاد دانشگاهی همچنین تاکید کرد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید صاحب فناوری شویم و استفاده از فرصت خریدهای خارجی یکی از بهترین روش‌ها برای صاحب فناوری شدن است.

برچسب: آب‌شیرین‌کن‌ها; توربین‌; آب
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/fa/news/95011402908   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 09:39
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: