سرنوشت زبان آذری باستان

سرنوشت زبان آذری باستان

مراکز سکونت ترکان و ایرانیان (تاجیکان) از یکدیگر جدا و مراوده میان آنان کم بوده است اما به حکم غلبه سیاسی و نظامی ترکان و نیز رفع حوائج مادی طبعاً ایرانیان محتاج به آموختن زبان ایشان بودند.

تاریخ ثبت: (1398/12/02 )  تاریخ بروزآوری: (1398/12/02 )

این مطلب (1,099)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

تا آنجا که از منابع تاریخی و جغرافیایی و سفرنامه‌های بعد از این تاریخ (۶۵۶ هجری قمری) بر می‌آید همواره مراکز سکونت ترکان و ایرانیان (تاجیکان) از یکدیگر جدا و مراوده میان آنان کم بوده است اما به حکم غلبه سیاسی و نظامی ترکان و نیز رفع حوائج مادی طبعاً ایرانیان محتاج به آموختن زبان ایشان بودند و از همین راه است که آلودگی زبان آذری به ترکی آغاز شد.

چنانکه نظیر همین آلودگی از چند قرن پيش بنا به همان علل و جهات با زبان عرب برای لهجه آذری و سایر لهجات ایرانی پیش آمده بود. بر شدت این آلایش روز به روز افزوده شد و این شدت را مخصوصا تشکیل دولتهای بزرگ مانند امرای چوپانی و ایلخانی و غلبه تیمور(*) و اخلاف او و ظهور حکومت های ترک قره قويونلو و آق قويونلو که هر یک با آمدن دسته‌های بزرگی از ترکان به آذربایجان همراه بود، پیش از پیش فزونی داد و نتيجه همه این امور خاصه غلبه و تسلط ترکان آن شد که رواج زبان ترکی در آذربایجان همواره رو به ازدیاد رود چنانکه در اوان ظهور حکومت صفوی یعنی اوایل قرن دهم هجری آشنایی اغلب مردم آذربایجان با زبان ترکی تقریباً امری عادی بود.

 


 

پی‌نوشت:

(*) تبریز کراراً مورد تهاجم و تصرف بیگانگان قرار گرفته است. از آنجا که تبریز در منطقه سرحدی واقع شده است کراراً مورد تهاجم و تصرف بیگانگان یعنی تازیان و سلجوقیان و مغولان قرار گرفته است. و یکی از این تاخت و تاز های وحشیانه تُرکتازی تیمور لنگ است که با سپاهیان خود تبریز را در نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی غارت کرد. (جکسن، ابراهم و.ویلیامز. سفرنامه جکسن (ایران در گذشته و حال). ترجمه: منوچهر امیری و فریدون بدره ای. انتشارات خوارزمی. فروردین ماه ۱۳۶۹. ص ۵۸)

برچسب: زبان ترکی; زبان آذری; ترکی
اثر یا گردآوری: صفا، ذبیح الله. ;منبع: آذربایجان و آذربایجانیان. مجله ارتش. تیر ۱۳۲۶. شماره ۴   -  لینک منابع: https://telegram.me/atorabanorg   -  

 زبان ترکی
 زبان آذری
 ترکی

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/29 00:41
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: