کویر «خارا»

کویر «خارا»

کویر خارا در ۱۰۰ کلیومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد در استان اصفهان قرار دارد.

تاریخ ثبت: (1397/11/07 )  تاریخ بروزآوری: (1397/11/07 )

این مطلب (2,385)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

کویر خارا

کویر خارا از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه محدود می‌شود.

این منطقه پوشیده از ریگزار (تپه‌های ماسه‌ای یا رمل) است که گستره‌ای شمالی جنوبی دارد. طول آن از حاشیه زاینده رود و نقطه آغاز ریگزار تا انتهای آن واقع در جنوب غربی تالاب گاوخونی در حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن در نواحی شمالی در حدود ۳۵ کیلومتر است که این عرض در جهت جنوبی کاهش می‌یابد.

در نواحی جنوبی این عرض به ۵۰۰ متر می‌رسد و در قسمت شمالی بیابان شکلی شبیه به بیضی دارد که محیط این بیضی توسط تپه‌های ماسه‌ای بلند احاطه شده و در داخل بیضی ارتفاع تپه‌ها به شدت کاهش می‌یابد. بلندترین ارتفاع تپه‌های ماسه‌ای در حدود ۱۰۰ متر است که در قسمت شمال شرقی این بیضی قرار دارد. ارتفاع متوسط ریگزار از سطح آب‌های آزاد در حدود ۱۴۵۰ متر است.

 کویر خارا

 

کویر خارا در قسمت جنوبی به ۲ دیواره ماسه‌ای جنوبی شمالی تبدیل می‌شود و مابین این ۲ دیواره  خاک‌های آهکی قلیایی قرار دارند. این دو دیواره در نزدیکی جنوب غربی تالاب گاوخونی به هم می‌پیوندند و تشکیل دیواره واحدی با جهتی شمالی جنوبی را می‌دهند. این تک دیواره ماشه‌ای در حدود ۹ کیلومتر تا نزدیکی جنوب تالاب گاوخونی ادامه پیدا می‌کند پایان می‌یابد. در این منطقه با توجه به وزش بادهای متفاوت، اشکال مختلف تپه‌های ماسه‌ای از جمله تپه‌های ماسه‌ای طولی، تپه‌های ماسه‌ای هلالی و هرم های ماسه‌ای قابل مشاهده هستند که در نوع خود در کشور کم نظیر است. وسعت ریگزار در حدود ۱۷۰۰۰ هکتار است.

 

 کویر خارا

 


 

برچسب: کویر; خارا; تالاب گاوخونی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/photo/97102915402   -  

 کویر
 خارا
 تالاب گاوخونی
1403/02/01 00:28
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: