شواهد دی ان ای باستانی منجر به آشکار شدن دو مهاجرت ناشناخته از شمال به جنوب آمریکا شد

 شواهد دی ان ای باستانی منجر به آشکار شدن دو مهاجرت ناشناخته از شمال به جنوب آمریکا شد

تقریبا، تمامی ساکنان آمریکای مرکزی و جنوبی، از یک منشا اولیه، به صورت شعاعی، حداقل به سه شاخه تقسیم شدند. این بدین معناست که تقریبا تمامی اجداد آمریکایی­های مرکزی و جنوبی، از یک منبع جمعیتی یکسان آمده­‌اند

تاریخ ثبت: (1397/09/06 )  تاریخ بروزآوری: (1397/09/06 )

این مطلب (1,609)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

نقشۀ مهاجرت مردمان آمریکا به سمت جنوب، پس از ورود به این سرزمین

یک گروه تحقیقاتی بین­‌المللی با استفاده از ژنوم کامل دی ان ای­ های باستانی به تجدیدنظر در مورد تاریخ آمریکای مرکزی و جنوبی پرداختند. آن­ها دی ان ای ­های ۴۹ نمونه، تاریخی باقدمت حدود ۱۰ هزار سال از بلیز، برزیل، رشته­ کوه­های آند مرکزی و جنوب آمریکای جنوبی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این تجزیه و تحلیل‌­ها، چنین برآورد می‌­شود که بخش اعظمی از اجداد آمریکایی­‌های مرکزی و آمریکای جنوبی، حداقل از سه موج مختلف ورود انسان از آمریکای شمالی وارد شده اند و تمامی آن­­ها از یک خط مهاجرتی که از تنگۀ برینگ درحدود ۱۵هزار سال قبل آغاز شد، نشات می­‌گیرد.

این شواهد که در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۸ در مجلۀ Cell ارائه شد، نشان می‌­دهد که در میان این تبار اجدادی، دو جریان ژنتیکی ناشناخته از آمریکای شمالی به جنوبی وجود داشته که یکی از آن­ها، بعداً در حدود ۹۰۰۰ سال پیش، توسط یک جمعیت بزرگ جایگزین می‌­شود.

به گفتۀ دیوید ریچ، ژنتیک­دان دانشکدۀ پزشکی هاروارد و موسسۀ پزشکی هاوارد هیوز: « کار ما، شمارِ ژنوم­های باستانی قابل دسترس در این منطقه را چندین برابر کرده که اکنون حدود ۲۰ عدد است. این تحقیقات، تصویر بسیار جامع‌­تری از تاریخ بومیان آمریکا را به دست می­‌دهد. این مجموعه وسیع­تر داده ها، خاستگاه مشترک جمعیت های آمریکای شمال، مرکزی و جنوبی را آشکار می­‌سازد؛ همچنین این یافته ها پرده از دو جریان ژنتیکی میان آمریکای شمالی و جنوبی دارد که تا کنون ناشناخته باقی مانده بود.»

به گفتۀ کوزیمو پوث، ژنتیک باستان شناس از موسسۀ مکس پلانک، و هم­چنین نویسندۀ دیگر این پژوهش:

« تقریبا، تمامی ساکنان آمریکای مرکزی و جنوبی، از یک منشا اولیه، به صورت شعاعی، حداقل به سه شاخه تقسیم شدند. این بدین معناست که تقریبا تمامی اجداد آمریکایی­های مرکزی و جنوبی، از یک منبع جمعیتی یکسان آمده‌­اند؛ اگرچه یکی از آن­ها، قبل از پراکنده شدن در آمریکای جنوبی، به شاخه های متنوع تری تقسیم شده بود. جالب اینجاست که اما اگر فقط روی دی ان ای مردمان امروزی تمرکز نماییم هیچ یک از این جریان های ژنتیکی قابل شناسایی نیستند و این واقعیت نشان دهندۀ قدرت دی ان ای باستانی است»

هم­چنین، تجزیه و تحلیل ژنوم­ها، دیدگاه­های جدیدی در راستای مردم مرتبط به فرهنگ کلویس به دست می­دهد. این مردم، به طور کلی، در شمال آمریکا و در حدود ۱۳هزار سال قبل، پراکنده شدند. شواهد باستان­شناختی از محوطه­‌های دارای فرهنگ کلویس نشان می­دهد که دست­ ساخته‌­های فرهنگ کلویس به آمریکای جنوبی نرسید. اما محققان با استفاده از فناوری جدید توالی ژنوم، توانستند ژنوم کامل نمونه هایی را توالی یابی کنند که که قبلا منتشرشده بودند –نمونه ها به حدود ۱۳ هزار سال پیش بازمی­گردد و مرتبط با فرهنگ کلویس در مونتانا هستند-. سپس محققان ژنوم کامل این نمونه ها را با اولین نمونه های کامل ژنوم­هایی باستانیِ آمریکای جنوبی و مرکزی که به حدود ۹ تا ۱۱ هزار سال قبل بازمی­گردد، مقایسه کردند و نتیجۀ بسیار مهم این بود که همگی دارای یک نیای مشترک هستند. این نتیجه پیشنهاد می­کند که مردمانی که فرهنگ کلویس را انتشار دادند، ، تاثیر شگرفی  روی مناطق بسیار جنوبی تر که مردمان آنها دست افزارهای سنگی غیر کلویس تولید می­کردند، نیز گذاشتند.

به گفتۀ ناتان ناکاتوسکا، دانشجوی دکتری آزمایشگاه ریچ در هاروارد: « انتظار نمی­رفت که رابطه­‌ای میان مردمانی که منتسب به فرهنگ کلویس در آمریکای جنوبی بودند، بیابیم. اما، به نظر می­رسد که گسترش تبارهای نیاییِ فرهنگ کلویس تا آمریکای مرکزی و جنوبی ادامه پیدا کرده باشد. »

در پایان از این نوشتار، چنین نتیجه­ می­گیرد که این تبارهای ژنتیکی مرتبط با فرهنگ کلویس،  در حدود ۹ تا ۱۰ هزار سال پیش با مردمان از لاگوآ سانتا در برزیل، در هم آمیختند. این نتیجه­ گیری با این فرضیه که این محوطه ها حاصل مهاجرت جداگانه از آسیا به این منطقه هستند، سازگاری ندارد. محققان هم­چنین نمونه هایی با قدمت تقریبا ۱۱ هزار سال در شیلی و ۹ هزار سال در بلیز را یافتند که از نظر ژنتیکی بسیار به مردمان فرهنگ کلویس شباهت دارند.

پژوهشگران نشان دادند که پس از این چرخه های جمعیتی عظیم، اتفاق جمعیتی خاصی رخ نداده و برخلاف مناطقی هم­چون اوراسیا و آفریقا، در قارۀ آمریکا تداوم شگفت انگیزی از نظر جمعیت­ شناختی به وجود آمده است. پوث در ادامۀ گفته ­هایش افزود: « امروز، استمراری قابل توجه بین اسکلت­های قدیمی­تر و جدیدتر وجود دارد. برای مثال مردمان ساکن منطقۀ آند مرکزی، می­‌توانند نیای خود را در مردم باستانی Cuncaicha و Amayara در حدود ۹ هزار سال قبل بیابند. ما بسیار مشتاقیم که دربارۀ چشم ­انداز تاریخ جمعیت مردم آمریکا درک غنی­تری داشته باشیم، اما هنوز خلاهایی در گاه­نگاری این منطقۀ وسیع وجود دارد. ما در صدد هستیم که نمونه­ های ژنتیکی بیش­تری از محوطه ­های قدیمی‌­تر و متاخرتر از کشورهای بیشتری، مانند کلمبیا، ونزوئلا، و قسمت­های دیگری از برزیل را جمع­آوری کنیم و هم­چنین سیر تطور ویژگی­های ژنتیکی را در مرور زمان به بوتۀ آزمایش بگذاریم. »

برچسب: آمریکا; آمریکای جنوبی; مهاجرت
اثر یا گردآوری: برگردان: نیلوفر احتشامی;منبع: Posth et al./Cell   -  لینک منابع: http://yon.ir/lgMw2   -   https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181108142421.htm

 آمریکا
 آمریکای جنوبی
 مهاجرت
1403/02/05 15:28
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: