آبشار و دهکده نمکی

آبشار و دهکده نمکی

هنگامی که گردشگران جاده کفی و مستقیم خور به طرف طبس را در حال طی کردن هستند از دور دست بلندی سفیدی جلب نظر کرده و ذهن مسافران را به خود مشغول می‌کند.

تاریخ ثبت: (1397/08/22 )  تاریخ بروزآوری: (1397/08/22 )

این مطلب (4,972)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

 آبشار نمکی دهکده گردشگری معدن پتاس خور و بیابانک

شهرستان خوروبیابانک از شرق به استان خراسان جنوبی، از جنوب به استان یزد، از شمال به استان سمنان و از غرب به بخش انارک شهرستان نایین محدود می‌شود. خور و بیابانک با مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه استان اصفهان در فاصله ۴۲۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

خور مرکز شهرستان وسیع خور و بیابانک است و در گویش آن واژه‌های اوستائی و کهن به فراوانی یافت می‌شود. خور به معنای آفتاب است و فرشته نگهبان آفتاب و نماینده کارهایی که در روز خور (روز یازدهم از هر ماه شمسی) انجام می‌شود.

مجتمع پتاس خور اولین تولید کننده پتاس در ایران و دارای بزرگترین ذخایر پتاس در خاورمیانه است. این مجتمع در کویر مرکزی ایران و در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان اصفهان و حد فاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان خوروبیابانک واقع شده است و با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم به بهره برداری رسیده است.

این معدن بزرگ شورابه کشور از جمله جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران ایرانی و خارجی است که نوروز امسال حدود دو هزار نفر از آن بازدید کردند.

مجموعه  گردشگری  مجتمع  پتاس داری جاذبه‌های گردشگری فراوان جهت جذب تورهای گردشگری معدنی، ژئوتوریسم و توریسم سلامت و همچنین پذیرای علاقمندان سفر به کویر مرکزی ایران است. این مجموعه شامل دهکده نمکی، بوستان ﭘﺘﺎس، مزرعه تشتاب، مزرعه بهشتی و مزرعه کمال آباد است.

این مجتمع گردشگری مشتمل بر ۶ بخش و گستره‌ای افزون بر ۲ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر خور و بیانک آغاز به کار کرد. هدف از راه اندازی این منطقه، توسعه گردشگری در معادن کشور عنوان شده است. این طرح با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران (ایمیدرو) و با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تومان احداث و افتتاح شده است.

نمایش فیلم:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/qrTN0/vt/frame

آبشار نمکی دهکده گردشگری معدن پتاس خور و بیابانک

مسیر دسترسی به آبشار نمکی

پس از گذر از شهر خور به سمت طبس و پس از حدود 30 کیلومتر به پلیس راه رسیده و در سمت شمال جاده راه فرعی مسافران را به درب ورودی معدن رسانده و پس از خرید بلیط ورودی با طی نزدیک 3 کیلومتر به دهکده و آبشار نمکی می‌رسیم.

آبشار نمکی به طول ۳۰ متر، مجموعه تفریحی، نمایشگاه آثار صنایع دستی، آب انبار، آلاچیق و سوئیت‌های اقامتی از جمله بخش‌های دیگر این مجتمع گردشگری است. همچنین مزارع کشاورزی و نخلستان، حوضچه شن، رستوران و کافی شاپ، پیست موتورسواری، آفرود و فضاهای ورزشی از دیگر بخش‌های طرح جامع گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک است.

در کنار دهکده نمکی «پلایا» به عنوان یکی از بخش‌های این مجتمع گردشگری، رصد خانه، حمام نمک و همچنین مجموعه استخر شنا تعبیه شده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران قصد دارد در راستای تکمیل و توسعه این مجموعه، آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

کافی شاپ دهکده گردشگری نمکی خور و بیابانک

 دهکده گردشگری نمکی خور و بیابانک

سوئیت‌های اقامتی دهکده گردشگری نمکی خور و بیابانک

 سوئیت‌های اقامتی دهکده گردشگری نمکی خور و بیابانک

دهکده نمکی

این دهکده شامل سوییت‌های نمکی، دریاچه نمک، استخرهای تبخیری، استخرهای شنا و حمام نمکی، آبشار زیبای نمکی، امکانات ورزشی-تفریحی، سایت رصدی آسمان شب از جاذبه‌های منطقه نمونه گردشگری مجتمع پتاس خوروبیابانک بوده که در قالب تورهای گردشگری معدنی، ژئوتوریسم (Geotourism) و توریسم سلامت پذیرای علاقمندان سفر به کویر مرکزی ایران است.

 

 آبشار نمکی دهکده گردشگری معدن پتاس خور و بیابانک
 

نمایش فیلم:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/SZI67/vt/frame

برچسب: کویر; آبشار; خور
اثر یا گردآوری: کیارش کاظمی;منبع: سایت چمدان   -  لینک منابع: https://chamedanmag.ir/%D8%A2%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1/   -  

 کویر
 آبشار
 خور
1403/01/30 21:57
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: