آبشارهای آذربایجان شرقی ( 4- آبشار اسب فروشان سراب )

آبشارهای آذربایجان شرقی ( 4- آبشار اسب فروشان سراب )

آبشار اسب فروشان سراب در موقعیت جغرافیایی ( 37 درجه و 49 دقیقه شمالی – 47 درجه و 28 دقیقه شرقی) در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر سراب واقع شده است.

تاریخ ثبت: (1396/12/25 )  تاریخ بروزآوری: (1396/12/25 )

این مطلب (5,453)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

آبشارهای آذربایجان شرقی ( 4- آبشار اسب فروشان سراب )

آبشار اسب فروشان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه‌های شمالی کوه بزقوش واقع است. این آبشار از به هم پیوستن چشمه های زلال دامنه این کوه شکل می گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است. از دیگر زیبایی‌های طبیعت این منطقه می‌توان به آبگرم اسب فروشان، رودخانه‌های آجی چای (وانگا) و ا... آق سو، باغات پربار میوه و دامنه‌های سرسبز بزقوش اشاره کرد. کوه بزقوش به دلیل تنوع پوشش گیاهی محل مناسبی جهت اسکان ییلاقی عشایر به حساب می‌آید.

دسترسی به آبشارهای آذربایجان شرقی ( 4- آبشار اسب فروشان سراب )
شهرستان سراب به دلیل موقعیت خاص خود از سه جهت در محاصره ارتفاعات سبلان (شمال)، بزقوش (جنوب) و ايلانجوق (شرق) قرار گرفته و طبیعتی سرد و کوهستانی دارد.

 

روستای اسب‌فروشان از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب، در فاصله 13 کیلومتری جنوب غربی سراب واقع شده است. این روستا، از طرف شمال به روستای سرانسر از جنوب شرقی به روستای صومعه حق، از شرق به روستای هریس و از طرف غرب به سردها محدود می‌شود. ارتفاع روستا از سطح دریا 1709 متر است. آبگرم معدنی اسب‌فروشان در فاصله 4 کیلومتری شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجی‌چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود. آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزغوش تأمین می‌شود. آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است. روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود 450 میلی‌متر است.

آبشارهای آذربایجان شرقی ( 4- آبشار اسب فروشان سراب )

پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان، در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است. در فصل شکار، محلی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود که به مرور از ییلاق شکارگاهی و محل اسب‌فروشی به روستایی با اسکان دایمی تبدیل گردید که امروزه به روستای اسب‌فروشان معروف است. در شرق روستا، تپه‌ای معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیاء قدیمی زیادی در آن یافت شده است. ظاهراً، هسته اولیه روستا بر روی آن تپه و در کنار آتشکده استقرار یافته بود که در دوره‌های بعدی و به دلایل نامعلومی از بین رفته است. دسترسی این روستا در 13 کیلومتری جنوب شهر سراب واقع گردیده و جاده‌ای اتومبیل‌رو دارد. آبشار اسب فروشان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه های شمالی کوه بزقوش واقع است. این آبشار از بهم پیوستن چشمه های زلال دامنه این کوه شکل می گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

 

 آبشارهای آذربایجان شرقی ( 4- آبشار اسب فروشان سراب )
 

برچسب: آبشار; آذربایجان شرقی; سراب
اثر یا گردآوری: مهندس مجید اسکندری ;منبع: آبشارهای ایران   -  لینک منابع: http://seeiran.ir/%D8%A2%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86/   -   https://www.gt724.com/tourism-attractions/2184-%D8%A2%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86/

 آبشار
  آذربایجان شرقی
 سراب
1403/02/01 02:12
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: