غار جعیتا؛ طولانی‌ترین غار مرکب در خاورمیانه

غار جعیتا؛ طولانی‌ترین غار مرکب در خاورمیانه

غار جعیتا به طول تقریباً ۹ کیلومتر، طولانی‌ترین غار مرکب در خاورمیانه به شمار می‌رود و متشکل از دو غار سنگ آهکی کارستی جدا از هم اما متصل به ‌یکدیگر است. کارست نیز پدیده خوردگی و انحلال توده سنگ‌های کربنات از قبیل آهک و سنگ گچ است که آثار آن در پوسته¬ی زمین، اشکال مختلف حفره‌ها و غارها را به وجود می‌آورد.

تاریخ ثبت: (1396/08/13 )  تاریخ بروزآوری: (1396/08/13 )

این مطلب (3,976)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

غار جعیتا لبنان

غار جعیتا؛ طولانی‌ترین غار مرکب در خاورمیانه؛ این غار زیر زمینی در پایتخت لبنان قرار دارد و نماد این این کشور محسوب میشود و در میان کوه های سرسبز قرار گرفته است. (غار جعیتا در 18 کیلومتری شمال بیروت، در کوه‌های مرکزی لبنان، در دره‌ی رودخانه‌ی الکالب واقع‌شده است.)

 غار جعیتا لبنان

 

غار جعیتا در 18 کیلومتری شمال پایتخت لبنان واقع‌شده است، غار زیرزمینی باشکوهی که می‌توان آن را با پای پیاده و یا قایق سیر و سیاحت کرد. این غار نه‌تنها یک نماد از کشور لبنان است که نقش اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مهمی برای لبنان ایفا می‌کند و سالانه نزدیک به 280 هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند. در سال 1836 میلادی آقای ویلیام تامسون غار پایینی را کشف کرد و در سال 1958 غارشناسان لبنانی غار بالایی را کشف کردند و با ایجاد تونل دسترسی و تأمین امنیت بدون آن که به منظره ی طبیعی غار آسیبی وارد شود آنجا را به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل کردند. بزرگ‌ترین استالاکتیت¬های دنیا در غار بالایی قرار دارد.

غار جعیتا در میان کوه‌های سرسبز و جنگلی زیبا قرارگرفته است. برای بازدید از غار پایینی باید سوار قایق شد؛ و برای رفتن به غار بالایی باید سوار تله‌کابین شد. عبور تله‌کابین از روی رودخانه‌ای از میان جنگل و دیدن چشم‌اندازهای طبیعی سفر شما را دل‌انگیز خواهد کرد.

لبنان آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد، هوای سواحل این کشور در زمستان‌ها سرد و بارانی و در تابستان‌ها گرم و شرجی است. در نواحی مرتفع تر، زمستان‌ها با بارش برف همراه است. همچنین دیگر بخش‌های لبنان تابستان‌های گرم و خشکی دارد.

در هر فصلی از سال می‌توانید از غارهای جعیتا بازدید کنید. دمای غارهای جعیتا در همه‌ی سال در حدود 16 درجه ی سانتی‌گراد است. بازدید از غار جعیتا از سه‌شنبه تا یک‌شنبه ساعت 9 صبح تا 5 عصر امکان‌پذیر است. البته ساعت پایان کار مجموعه در ماه‌های مختلف کمی متفاوت است.

هزینه ی ورودی برای افراد بالای 15 سال، 12 دلار (در حدود 18 هزار لیره لبنان)، برای افراد بین 4 تا 15 سال 7 دلار (در حدود 11 هزار لیره) و برای کودکان و خردسالان زیر 4 سال مجانی است.

تاریخچه

 غار جعیتا لبنان

با توجه به شواهد غارهای جعتیا در دوران ماقبل تاریخ مسکونی بوده‌اند. ویلیام تامسون در سال ۱۸۳۶ میلادی موفق به یافتن غار پایینی شد. او تا ۵۰ متری درون غار پیش رفت تا به رودخانه‌ای زیرزمینی رسید و متوجه کشف خارق‌العاده‌ای شد. در فاصله¬ی سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۴۰ میلادی فعالیت‌های اکتشافی بیشتری صورت گرفت و پس‌ازآن غارشناسان لبنانی از دهه ی ۱۹۴۰ به‌ کار جستجو در غار ادامه دادند. در سال ۱۹۵۸ غار پایینی برای بازدید عموم گشایش یافت و هم‌زمان عملیات اکتشافی در آن نیز ادامه داشت تا آنکه دالان‌های غار بالایی در ارتفاع ۶۰ متری از غار پایینی کشف شد. غار جعیتا لبنان

 

برچسب: غار; لبنان; جعیتا
اثر یا گردآوری: ;منبع: کافه گردش   -  لینک منابع: https://mag.cafegardesh.com   -  

 غار
 لبنان
 جعیتا
1403/02/01 12:44
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: