15 اکتبر؛ روز جهانی باستان‌شناسی

15 اکتبر؛  روز جهانی باستان‌شناسی

طبق اعلام انجمن باستان شناسی آمریکا امروز شنبه (۱۵ اکتبر) روز جهانی باستان شناسی است.

تاریخ ثبت: (1395/07/24 )  تاریخ بروزآوری: (1395/07/24 )

این مطلب (2,552)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، بنابر اعلام موسسه باستان‌شناسی آمریکا امروز (۲۴ مهر) مصادف با روز جهانی باستان‌شناسی است، روزی که هر ساله در هفته سوم ماه اکتبر به بهانه علم باستان‌شناسی و هیجان اکتشاف جشن گرفته می‌شود.

در روز جهانی باستان شناسی در آمریکا، کانادا و دیگر کشورهای خارجی برنامه‌ها و فعالیت‌های باستان‌شناسی برای همه سنین و سلایق ازجمله برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط، تورهای بازدید از محوطه‌های باستان‌شناسی و ... برگزار می‌شود.

روز باستان‌شناسی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان روز ملی باستان‌شناسی در آمریکا با برگزاری ۱۱۵ برنامه برپا شد. در سال ۲۰۱۲ علاوه بر آمریکا مراسم‌ مشابهی در کشورهایی چون کانادا، استرالیا، مصر، آلمان، ایرلند و امارات برگزار شد و از سال ۲۰۱۳ این برنامه به "روز جهانی باستان‌شناسی" تغییر نام داد و در چند سال اخیر به تعداد کشورهایی که این روز را جشن می‌گیرند افزوده می‌شود.

با توجه به تخریب‌های آثار باستانی و محوطه‌های تاریخی در چند سال اخیر توسط گروه تروریستی داعش؛ لزوم اهمیت برگزاری رویدادهای مختلف از جمله "روز جهانی باستان‌شناسی" برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به این اتفاقات و بررسی راه‌های جلوگیری از آن هر روز بیشتر حس می‌شود.

معبد بعل مهمترین محوطه باستانی شهر پالمیرا و از برجسته‌ترین معابد تاریخی خاورمیانه، طاق نصرت از نمادهای اصلی شهر پالمیرا، معبد بعل شمون که بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد، شهر تاریخی «نمرود» نخستین پایتخت آشوریان که عمری ۳۴۰۰ ساله دارد، شهر  «نینوا» نیز که توسط آشوری‌ها ساخته شد و یکی از پرقدرت‌ترین امپراطوری‌هایی بود به همراه صومعه‌ی «مار الیان»، «آفامیا»، «دورا اروپوس» و موزه‌ها و کتابخانه‌های موصل از جمله محوطه‌های تاریخی و باستانی بوده اند که در چد سال اخیر در سوریه و عراق به دست تکفیری‌ها یا به طور کلی ویران شده و یا صدمات قابل توجهی دیده است.

داعشی‌ها در این تخریب‌ها تعداد زیادی از با ارزش‌ترین گنجینه‌های فرهنگی در جهان، را علاوه بر مراکز باستانی مربوط به پیش از اسلام مانند کلیساها، مساجد و موزه‌ها هدف قرار داده و می‌دهند.

یونسکو تخریب آثار باستانی و تاریخی توسط داعش یک جنایت جنگی خوانده است و این امر توسط مورخان و باستان شناسان نیز به شدت محکوم شده است.

برچسب: باستان‌شناسی; محوطه‌های باستان‌شناسی; روز باستان‌شناسی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/news/95072413401   -  

 باستان‌شناسی
 محوطه‌های باستان‌شناسی
 روز باستان‌شناسی
1403/02/06 23:50
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: