منبر مسجد شهر تاریخی فریمان کشف شد

منبر مسجد شهر تاریخی فریمان کشف شد

کشف ستون های گچ بری شده،کف آجر فرش و گچی قرون میانه اسلامی،ستو ن های سه قلوی آجری، منبر مسجد و ... بخشی از یافته های باستان شناسان در برنامه پژوهشی محوطه سنگ بست فریمان است.

تاریخ ثبت: (1397/01/26 )  تاریخ بروزآوری: (1397/01/26 )

این مطلب (1,373)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

 گمانه زنی تعیین عرصه و لایه نگاری محوطه تاریخی سنگ بست فریمان خراسان رضوی به سرپرستی حسین عباس زاده 1397

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،حسین عباس زاده رییس هیأت باستان شناسی امروز « یکشنبه » با اعلام این خبر گفت:در برنامه پژوهشی محوطه سنگ بست در استان خراسان رضوی شهرستان فریمان علاوه بر مستند سازی مجموعه،نقشه های مستند و دقیق عرصه و حریم تهیه شد.

او افزود:  برای کسب اطلاعات لازم از بنایی که به عنوان مسجد این شهر تاریخی شناخته می شد گمانه هایی ایجاد و مورد کاوش قرار گرفت که به نتایج ارزشمندی نیز رسید. بخشی از حفاری های صورت گرفته در این مکان به کشف ستون های گچ بری شده،کف آجر فرش و گچی قرون میانه اسلامی این مسجد منجر شد.

همچنین هیأت باستان شناسی در قسمت ایوان جنوبی مسجد به ستون های سه قلوی آجری با تزئینات گچی و منبر مسجد دست یافت که بخش عمده آن سالم بیرون آمد.عباس زاده، تزئینات خطوط کتیبه های کوفی،آجر تراش و گچبری شده که در ایوان اصلی مشرف به حیاط و داخل مسجد استفاده شده بود را نیز از کشفیات اعلام کرد. او خاطر نشان ساخت که همچنین تزئینات رنگی روی اندود گچ در داخل بنا وجود داشته که قسمت هایی از آنها دراین حفاری به دست آمد. پس از پایان عملیات حفاری اقدامات حفاظتی لازم که در حین حفاری انجام شد در حال تکمیل است. گمانه زنی تعیین عرصه و لایه نگاری محوطه تاریخی سنگ بست فریمان خراسان رضوی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

برچسب: دوران اسلامی; فریمان; محوطه تاریخی
اثر یا گردآوری: ;منبع: پژوهش های باستانشناسی ایران   -  لینک منابع: https://t.me/archaeologist   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/04 18:31
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: