آیا دریاچه‌ای در زمان حال ِدر مریخ شکل می‌گیرد؟

آیا دریاچه‌ای در زمان حال ِدر مریخ شکل می‌گیرد؟

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد اگر چه مریخ محیطی سرد و خشن دارد اما امکان شکل گیری دریاچه هایی در سطح آن در زمان حال وجود دارد.

تاریخ ثبت: (1394/09/09 )  تاریخ بروزآوری: (1394/09/09 )

این مطلب (2,729)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نقل از بیگ بنگ، میلیاردها سال پیش مریخ از اتمسفر ضخیمی برخوردار بود و سطح آن نیز گرمتر از زمان حالش بود؛ در این شرایط جغرافیایی آب زیادی در آن وجود داشته است. اما این سیاره بخش زیادی از اتمسفر خود را در میلیاردها سال قبل بر اثر بادهای خورشیدی از دست داده و در نتیجه بسیار سرد و خشک شده است. در حال حاضر دمای سطح مریخ تا منهای ۶۰ درجه سلسیوس نیز کاهش یافته است، از آن گذشته فشار سطح این سیاره پایین بوده و در نتیجه ذرات ریز آب آن به سرعت تبدیل به گاز می شوند.

رگه های باریک تیره بر دیواره های دهانه ی گارنی روی مریخ، به گفته ی دانشمندان این رگه ها در اثر جریان آب شور مایع روی مریخ پدید آمده اند.

رگه های باریک تیره بر دیواره های دهانه ی گارنی روی مریخ، به گفته ی دانشمندان این رگه ها در اثر جریان آب شور مایع روی مریخ پدید آمده اند.

 

محققان در وجود آب در گذشته ی سیاره ی مریخ هیچ شکی ندارند اما نکته جالب توجه این است که با توجه به شرایط فعلی این سیاره که برای وجود آب در آن خشن به نظر می آید، به واسطه وجود اتمسفر کم فشار مریخ نیز، حتی مقادیر اندک آب در سطح این سیاره نیز به سرعت تبخیر می شود اما حالا مطالعه ای جدید نشان می دهد آبی که در لایه های زیرین سطح این سیاره وجود دارد قادر به ایجاد دریاچه ی تدریجی است.

تحقیقات دانشمندان علوم سیاره ای نشان می دهد مقدار قابل توجهی از آب مایع زیر سطح مریخ در جریان است که قابلیت جمع شدن و شکل گیری دریاچه در سیاره را دارد. محققان به تازگی با شبیه سازی جالب توجهی نشان دادند اگر جریان آب سرد و گرم در سیاره ی سرخ رو به شیب دامنه ی کوه ها جریان داشته باشند می توانند به مرور دریاچه ای را پر آب کنند، به گفته ی دانشمندان در حالی که لایه سطحی آب سیاره بخار می شود، لایه ی زیر سطحی یخی می تواند جایگزین شود و آب ِ دریاچه ی سطحی مریخ را تامین کند، همچنین این آب می تواندبرای حداقل یک سال در حوضچه ای به شعاع ۱۰۰ متر دوام بیاورد.

منیع:  space.com

برچسب: مریخ; منظومه شمسی; دریاچه مریخ
اثر یا گردآوری: ;منبع: بیگ بنگ   -  لینک منابع: http://bigbangpage.com/?p=39870   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/30 23:42
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: