کوه‌های مینیاتوری شهرستان نهبندان

کوه‌های مینیاتوری شهرستان نهبندان

وجود کوه‌های مینیاتوری در6 کیلومتری جنوب غرب شهرستان نهبندان، این منطقه را به زیباترین جاذبه طبیعی شرق کشور تبدیل کرده است. کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی که در چابهار و نهبندان وجود دارد کوه‌هایی با سنگ‌های رسوبی هستند که بیشتر در مناطق خشک دیده می‌شوند.

تاریخ ثبت: (1394/09/01 )  تاریخ بروزآوری: (1394/09/01 )

این مطلب (3,920)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

موقعیت جغرافیایی کوه‌های میناتوری نسبت به شهرستان نهبندان

کوه‌های مریخی مناظری از کوههای کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است. این کوه‌ها که چاک چاک هستند، شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودن‌شان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند.

به گزارش انجمن خرد محمود رضا هیهات از کارشناسان زمین شناسی در گفت‌وگو ایسنا تصریح کرد: با توجه به اینکه این کوه‌های فاقد هرگونه پوشش گیاهی و بارندگی‌های این مناطق سیلابی است به سرعت فرسایش می‌یابد. این کوه‌ها بیشتر متشکل از مارن (رس و آهک) و مقداری ژیپس (گچ) هستند. گچ و مارن باعث می شود هیچ پوشش گیاهی در این کوه‌ها رشد نکند.

این استاد دانشگاه بیرجند ادامه داد: کوه‌های مریخی خراسان جنوبی در نهبندان در مسیر دهسلم قرار دارند که از نظر زمین شناسی عمر کمی دارند. رنگ‌های قرمز موجود در این کوه‌ها به دلیل وجود رس و آهن در خاک این کوه‌هاست. بیشتر این کوه‌ها به رنگ توسی، سفید، قرمز و زرد هستند.

هیهات یادآورشد: این کوه‌ها بیشتر در مناطق گرم و خشک دیده شده که دو نمونه آن در سیستان و بلوچستان و در چابهار و در خراسان جنوبی در مسیر دهسلم نهبندان دیده شده است. این کوه‌ها در جنوب شرق لوت و حد فاصل بین نهبندان و روستای چاهداشی واقع شده‌اند. 

موقعیت جغرافیایی کوهای مینیاتوری نسبت به شهر نهبندان


 
 

نِه یکی از شهرهای باستانی در زمان سلسله اشکانیان بوده است. این شهر، جنوبی ترین شهر ایالت پارثاوا (خراسان بزرگ) بود.

امروزه نِهبَندان مرکز شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی است. این شهر از مناطق کویری به حساب می‌آید. جمعیت نهبندان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر ۱۸٬۸۲۷ نفر گزارش شده‌است.

برچسب: کوه‌های مینیاتوری; نهبندان; کوه‌های مریخی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/fa/news/94083018379   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/07 00:50
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: