امکان ذخیره اطلاعات در DNA برای یک میلیون سال

امکان ذخیره اطلاعات در DNA برای یک میلیون سال

دانشمندان شیوه ای جدید ابداع کرده اند که براساس آن می توان حجم وسیعی از اطلاعات را تا یک میلیون سال روی یک مولکول دی ان ای ذخیره کرد.

تاریخ ثبت: (1394/06/09 )  تاریخ بروزآوری: (1394/06/09 )

این مطلب (2,484)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

DNA

انباره های اطلاعاتی در میان تمامی فناوری های دیجیتالی روز جهان با بیشتری جهش ممکن از نظر حجم و کمترین پیشرفت از نظر سرعت روبرو است. براساس این شیوه می توان یک آرشیو دیجیتال از تمام اطلاعات ممکن را فقط در یک مولکول دی ان ای ذخیره کرد که به لحاظ تئوری، میتواند برای صدها هزار سال بدون از دست دادن اطلاعات، باقی بماند.

رابرت گرس و همکاران وی در موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس (ETH) در زوریخ میگویند: توانستهاند شیوهای را برای کپسول بندی دی ان ای در شیشه ابداع کنند که به مثابه ایجاد یک شکل فسیلی از ذخیره اطلاعات است. آنها برای حذف هرگونه خطا به هنگام رمز گشایی اطلاعات مکتوب در کد دیجیتالی ژنتیک دی ان ای، از آلگوریتم های ریاضی استفاده کردهاند که در مخابرات امواج رادیویی دور برد کاربرد دارد. به گفته این پژوهشگران، آنها توانستند از ابزارهای مهندسی اطلاعات و مواد شیمیایی برای محافظت از اطلاعات دیجیتالی واقعی به شکل یک مولکول دی ان ای استفاده کنند.

دکتر گرس میگوید تیم پژوهشی وی توانسته است ۸۳ کیلو بایت متن را از منشور پزشکی فدرال سوئیس در سال ۱۲۹۱، و همچنین کتاب “متدهای ارشمیدوس” که مربوط به قرن دهم است، را براساس تناوبهای ۴ بلوک ساختاری شیمیایی (نوکلئوتایدها: A،C،T،G) را به کدهای دیجیتالی دی ان ای تبدیل و ذخیره کنند. دانشمندان معتقدند که استفاده از دی ان ای می تواند انباره سازی اطلاعات را با یک جهش بسیار بزرگ روبرو سازد. براساس تحقیقات به عمل آمده، یک رشته دی ان ای که تنها در زیر میکروسکوپ قابل رویت است می تواند حجم عظیم ۳۰۰ هزار ترابایت داده را در خود جای دهد.

برچسب: DNA; دی ان ا; ذخیره اطلاعات
اثر یا گردآوری: independent;منبع: سایت علمی بیگ بنگ   -  لینک منابع: http://bigbangpage.com/?p=33786   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/01 15:44
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: