شهر «بی‌دهان‌ها» دارای پایگاه ملی می‌شود.

شهر «بی‌دهان‌ها» دارای پایگاه ملی می‌شود.

بعد از بروز مشکلات فراوان و هشدارهایی در مورد وضعیت نامناسب محوطه‌ی تاریخی «یئری» در مشکین شهر استان اردبیل،با ایجاد پایگاه ملی در این محوطه‌ی تاریخی موافقت شد.

تاریخ ثبت: (1397/05/20 )  تاریخ بروزآوری: (1397/05/20 )

این مطلب (1,476)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

محوطه‌ی باستانی «یئری» قدمت این منطقه در مشکین  حدود چهار هزار سال قبل تخمین زده شده است

بعد از بروز مشکلات فراوان و هشدارهایی در مورد وضعیت نامناسب محوطه‌ی تاریخی «یئری» در مشکین شهر استان اردبیل،با ایجاد پایگاه ملی در این محوطه‌ی تاریخی موافقت شد.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از ایسنا، بر اساس کاوش‌های باستان شناسی انجام شده در محوطه‌ی باستانی «یئری» قدمت این منطقه در مشکین  حدود چهار هزار سال قبل تخمین زده شده است، به طوری‌که اکنون این محوطه باستانی با وسعت۴۰۰ هکتار از مهم‌ترین مناطق باستانی ایران به شمار می‌رود و از سه قسمت معبد، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.

قدمت محوطه باستانی معروف به شهر «یئری» که  در ۶۵ کیلومتری اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشکین‌شهر در کنار رود قره سو قرار دارد، هر چند «چارلز آلن برنی» - باستان‌شناس انگلیسی- دوره آن را همزمان با هخامنشیان ولی خارج از محدوده دولت آنها  دانسته است، اما گفته می شود قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به هفت هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. نیایشگاه اصلی منطقه شهر یئری که از زیر خاک بیرون آمد، بیش از ۳۰۰ سنگ افراشت با ارتفاع‌های مختلف از ۳۵ تا ۲۵۰ سانتیمتر با شکل‌های انسانی داشت که به شکل صورت آدم (بدون دهان)، دست و شمشیر هستند.

در غربِ محل تجمع سنگ‌ها نیز غاری قرار دارد که ساکنان محلی آنرا «قاراکوهبل» نامگذاری کرده‌اند که روبه‌روی آن چند تخته سنگ روی یکدیگر گذاشته شده‌اند.

این محوطه باستانی آن‌قدر حائز اهمیت بوده که  ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۶۱۶۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سنگهای افراشت با ارتفاع‌های مختلف از ۳۵ تا ۲۵۰ سانتیمتر با شکل‌های انسانی در یئری

اکنون نادر فلاحی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل اعلام کرده است «بعد از سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشور به استان اردبیل با طرح معرفی شهر یئری به عنوان پایگاه ملی موافقت شد.

او با بیان این‌که انتخاب یک مجموعه و اثر به عنوان پایگاه ملی به منزله قرار گرفتن آن در لیست آثار برجسته و شاخص تاریخی کشور است، اضافه کرد: در سطح کشور اعتبار پایگاه‌های ملی شامل اعتبار حفاظت، مرمت و نگه داری از محل اعتبارات ملی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: با انتخاب این منطقه به عنوان پایگاه ملی، اعتبارات نیز با افزایش همراه بوده و می‌توان به شکل ویژه طرح های صیانت و حفاظت شهریری را عملیاتی کرد.

او همچنین از پیگیری سایر طرح‌های حفاظتی برای این محوطه باستانی خبر داد و افزود: مرمت سنگ‌افراشته‌ها و اجرای سوله حفاظتی نیز در دست بررسی است.

فروردین امسال، کریم حاجی‌زاده، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان اردبیل اعلام کرده بود؛ « سازه شهر یئری طراحی شده و در صورت تایید شورای میراث فرهنگی و تامین ۱۵ میلیارد ریال اجرایی می‌شود. ‌برای این منطقه ‌از سال ۸۵ تا کنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته، بطوری‌که برای تکمیل ثبت اطلاعات آن برای ثبت جهانی هستیم.»

او با بیان اینکه منطقه شهر یئری قابلیت ثبت جهانی دارد، اخبار منتشر شده در مورد تخریب ۸۰ درصدی این محوطه‌ی باستانی را کذب دانسته و گفته بود؛ «نهایت آسیبی منطقه وارد شده کمتر از ۴۰ درصد است، بطوری‌که برای جلوگیری از فرایش سنگ‌های این منطقه سازه‌ای طراحی شده و در صورت تایید شورای میراث فرهنگی و تامین ۱۵ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.»

برچسب: مشکین شهر ; یئری; محوطه تاریخی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: https://www.isna.ir/news/97051508249   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 12:46
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: