پایان مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی/ پاک کردن پرانتزهای متن

 پایان مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی/ پاک کردن پرانتزهای متن

تیک تاک ساعت در کوبورگ: مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی پس از حدود سه ساعت پایان یافت و قرار است در ادامه از ساعتی دیگر با پیوستن وندی شرمن معاون جان کری به جمع آنها این مذاکرات دنبال شود. به نظر می آید پس از دو هفته مذاکرات فشرده و نفس‎‌گیر، گفت‌وگوها برای رسیدن به یک برنامه اقدام مشترک به خط پایان نزدیک شده است.

تاریخ ثبت: (1394/04/21 )  تاریخ بروزآوری: (1394/04/21 )

این مطلب (1,984)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

محمد جواد ظریف و جان کری به همراه فدریکا موگرینی شنبه شب به مدت دو ساعت گفت‌وگو کردند. این در حالی بود که منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده بودند ممکن است مذاکرات دیشب به درازا بکشد.

پس از این نشست سه جانبه، وزیران خارجه 1+5 که دو تن از آنها (چین و روسیه) غایب هستند و نمایندگانشان در جلسه حضور دارند نیز برای دو ساعت و نیم نشستی داخلی داشتند.

قرار بود ساعت 8 صبح روز یکشنبه مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا از سر گرفته شود اما این نشست با توجه به مذاکرات معاونان که بر روی متن توافق برای تکمیل بخش‌های بیشتری از آن کار می کنند به تاخیر افتاد.

از صبح یکشنبه سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی به همراه هلگا اشمید به تکمیل متن توافق و پاک کردن آن از پرانتزها می‌پردازند.

این روزهای معاونان کار دشواری دارند چرا که بعد از هر دور مذاکرات وزیران خارجه و اتخاذ تصمیمات سیاسی آنها باید تصمیمات را در متن جای دهند و با بخش های دیگر آن تطبیق داده و هماهنگ کنند از این رو جلسات آنها با توجه به حساسیت های سیاسی، حقوقی، بین المللی و فنی طولانی و فشرده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیش از ظهر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات شب گذشته گفت که "دیدار بسیار خوب و مثبتی داشتیم. ما در حال رسیدن به تصمیم‌های واقعی هستیم اما چند موضوع سخت دیگر در مذاکرات باقی‌مانده است.

تیک تاک ساعت

 

اینجا در وین صدای تیک تاک ساعت به خوبی شنیده می‌شود و چشم‌ها خیره به پنجره‌های هتل کوبورگ است که بالاخره از این پنجره‌ها دود سفید دیده خواهد شد یا نه.

در دو هفته گذشته هوای وین شاهد گرمای شدید 37 درجه تا بارش شدید باران توام با باد بوده است، هوایی که بی‌شباهت به فضای حاکم بر داخل هتل کوبورگ نبود. یک روز همه چیز خوب بود و وزیران پالس‌های مثبت می‌فرستادند و روز دیگر چهره‌ها عبوس و مهر سکوت بر لب. اما دو روز است که هوای وین صاف و خنک شده است. نه از آن گرمای شدید خبری است، نه از باران شدید.

وزیر خارجه کشورمان عصر روز شنبه در بالکن اتاقش در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید هوای مذاکرات به خوبی هوای وین است؟ گفت: بله.

با این حال تحولات پشت دیوارهای آجری و سرد کوبورگ لحظه‌ای از حرکت نمی‌ایستد و در تغییر است. در کمتر از 24 ساعت آینده بالاخره مهر سکوت از دهان‌ مذاکره کنندگان برداشته خواهد شد و رازهای مگوی 22 ماه مذاکرات هسته‌ای که در نیم قرن اخیر از بسیاری جهات بی سابقه بوده است، عیان خواهد شد.

به گزارش ایسنا، موضوع هسته‌ای ایران بیش از یک دهه (13 سال) است که آغاز شده و بحرانی غیرضروری را درباره ایران شکل داده است. در این سال‌ها با وجود همکاری سیاسی و فنی ایران با مراجع قانونی و تخصصی مساله نه تنها حل نشد که هر سال یک گره بر این کلاف درهم پیچیده اضافه می‌شد. در حالی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود اما هر یک از دو طرف به اقدامات خود نیز ادامه می دادند. ایران برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را توسعه داد و غرب تهدیدها و تحریم‌های سیاسی، مالی و اقتصادی خود علیه ایران.

با آغاز به کار دولت یازدهم مذاکرات با رویکرد و مدیریت تازه شکل گرفت و در این چارچوب بر اساس اعلام آمادگی قبلی آمریکایی‌ها برای "پذیرش غنی‌سازی ایران" در مذاکرات محرمانه عمان کار از شهریورماه 1392 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزیران خارجه ایران و 1+5 آغاز شد.

ایران و 1+5 ظرف چهارماه توانستند به توافق اولیه برسند. همزمان با آغاز اجرای "برنامه اقدام مشترک" مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای نیز آغاز شد. با توجه به دشواری مسایل و پیچیدگی کار و البته تاثیرات برخی زیاده‌خواهی‌ها، تحولات سیاسی و منطقه‌ای، دو طرف نتوانستند ظرف شش الی یک سال به نتیجه برسند. از این رو مذاکرات برای یک دوره هفت ماهه تا 10 تیرماه سال جاری تمدید شد. با این حال دبه درآوردن‌ها و زیر قول زدن ها اجازه نداد تا مذاکرات تا این تاریخ نیز به نتیجه برسد. اما در وین محل مذاکرات هسته‌ای، دیگر هیچ کس تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد، چرا که دیپلمات‌ها معتقدند تمدید فضا را برای سنگ‌اندازی به تفاهم‌های به دست آمده از سوی تندروها و دبه درآوردن‌های بیشتر فراهم می‌کند . در عین حال که افکار عمومی دو طرف تحمل شنیدن اینکه مذاکرات بار دیگر تمدید شد را ندارند.

مذاکرات هسته‌ای 11 روز است که پس از آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده (10 تیر) هم چنان ادامه دارد اما به نظر می آید دو طرف روز دوشنبه را آخرین مهلت خود برای رسیدن به این توافق تعیین کرده‌اند.

 

خروج ایران از شورای امنیت به دست خود

 

بنا بر این گزارش در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای و در چارچوب تاکیدات مقام معظم رهبری، تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و ایران دیگر یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد و صرفا یک سری محدودیت‌های موقت پیش‌بینی شده است که آنها هم پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

هم چنین کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی و مالی در روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لغو خواهند شد.

برنامه اقدام مشترک مجموعه‌ای از چندین توافق است که در آن چارچوب خطوط قرمز ایران تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره‌های زمانی متفاوت پیش‌بینی شده است.

در این برنامه قطعنامه شورای امنیت که قرار است به واسطه آن توافق جامع تایید و تمامی قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را لغو کند، آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود و پرونده هسته‌ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد . مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت همین قطعنامه نیز ملغی خواهد شد. . این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم‌های فصل هفت با مذاکره و دیپلماسی فعال و نیز به دست خود از این وضعیت خارج می شود.

برچسب: مذاکرات هسته‎ای; توافق هسته‎ای; کوبورگ
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/fa/news/94042111598   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 20:01
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: