قرارداد با سازمان انرژي اتمي براي ساخت سانتريفيوژ

قرارداد با سازمان انرژي اتمي براي ساخت سانتريفيوژ

خودكفايي اگر در بخش كشاورزي و آب نتيجه نمي‌دهد، اما در صنعت مي‌تواند راهگشايي براي رهايي از وابستگي و فشار تحريم‌هاي احتمالي باشد. رئيس پژوهشگاه صنعت نفت در همين راستا از قرارداد با سازمان انرژی اتمی برای ساخت سانتریفیوژ خبر داد.

تاریخ ثبت: (1397/02/06 )  تاریخ بروزآوری: (1397/02/06 )

این مطلب (1,102)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از شرق، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: سانتریفیوژ‌های قبلی آمریکایی و اروپایی بودند که دیگر اکنون این تجهیزات به ما داده نمی‌شوند ما در حال حاضر در زمینه ساخت این دستگاه‌ها خودکفا شده‌ایم.


جعفر توفیقی همچنين به قرارداد با شرکت ملی نفت‌کش درباره کاهش میزان سولفور مازوت اشاره و تصریح کرد: بر اساس استانداردهاي IMO (سازمان بين‌المللي دريانوردي) تا سال 2020 باید میزان سولفور در مازوت نیم ‌درصد باشد، اما در حال حاضر این رقم 3.4 تا چهار درصد است. بنابراین ما روش کاهش میزان سولفور را بررسی کردیم که در این ارتباط چند گزینه برتر بررسی شد و اکنون در حال انعقاد فاز دوم با شرکت ملی نفت‌کش هستیم تا کار عملیاتی شود. او همچنین به تفاهم‌نامه با پژوهشگاه نیرو در زمینه انرژی و بهینه‌سازی مصرف آن اشاره کرد و افزود: در حوزه محیط‌ زیست نیز تعاملات گسترده‌ای داشتیم و زیرساخت‌های لازم را به وجود آوردیم و ما زیست‌فناوری نفت را در قالب چشم‌انداز تعریف کردیم که نیازسنجی‌هاي آن بیرون آمده و در این ارتباط پاک‌سازی آلودگی آب‌های زیرزمینی یکی از محورهای تجاری‌کردن فناوری در سطح ملی است. توفیقی بیان کرد: گام دوم ما کاهش آلایندگی آب و خاک در منطقه پارس جنوبی است که یکی از مشکلات ما سفره‌های آب زیرزمینی است که توانسته‌ایم تاکنون چند هزار تن از آلودگی را امحا کنیم که با ارزیابی انجمن سبز اروپا در خاورمیانه رتبه اول و در سطح بین‌المللی مقام سوم را کسب کردیم. در حال حاضر آلایندگی‌هایی در شازند اراک، آذربایجان، خارگ و همچنین سرخس و خانگیران در زمینه آب‌های زیرزمینی داریم که با استفاده از تکنولوژی می‌توانیم این آلایندگی‌ها را رفع کنیم. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و اجرای طرح زیست‌محیطی مروارید خلیج‌فارس را ازجمله دستاوردهای این پژوهشگاه دانست که داده‌های بسیار مناسبی از آن به دست آمده و ادامه داد: در این پروژه با مطالعات عمیق در حوزه‌های ژئوفیزیک،‌ ژئوشیمی و لرزه‌نگاری حجم زیادی از داده‌ها به دست آمده است که این داده‌ها مورد تأیید شرکت نفت فلات قاره به عنوان کارفرمای این پروژه قرار گرفته است.
 

  كشف منابع غیرمتعارف انرژی در دریای عمان و خلیج‌فارس

توفيقي با بیان اینکه طرح مروارید خلیج‌فارس منجر به شناسایی منابع جدید انرژی در دریای عمان و خلیج‌فارس شده است، گفت: با توجه به دارابودن ذخایر متعارف عظیم نفت و گاز طبیعی در کشور، استخراج منابع غیرمتعارف انرژی در دستور کار نیست. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تشریح دستاوردهای فناورانه صنعت نفت کشور، درباره کشف نفت شیل در لرستان نیز گفت: این طرح به شناسایی منابع جدید شیل‌اویل و منابع غیرمتعارف منجر شد. نفت غیرمتعارف نوعی از منابع نفتی است که با روش‌های غیرمتعارف به دست می‌‌آید. نفت فوق‌سنگین، ماسه‌های نفتی و نفت شیل از انواع نفت‌های غیرمتعارف هستند. او همچنين درباره همکاری با شرکت‌های خارجی، بیان كرد: با کشورهایی مانند فرانسه، کره‌جنوبی، روسیه و چین مذاکراتی را برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرا داریم. توفیقی با بیان اینکه با چین و کره‌جنوبی در حال مذاکره درباره ال‌ان‌جی هستیم، اضافه کرد: با شرکت‌های روسی نیز در زمینه شیرین‌سازی گاز همکاری می‌کنیم.
  تلاش براي رفع چالش ‌خوردگی در پالایشگاه‌های گاز

 

رئیس واحد تبدیلات گاز طبیعی پژوهشگاه صنعت نفت نيز از امضای قراردادهایی برای واگذاری دانش‌های فنی به بخش خصوصی در نمایشگاه نفت و گاز خبر داد و گفت: امضای قرارداد برای رفع چالش ‌خوردگی پالایشگاه‌های گاز از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در این نمایشگاه است. اکبر زمانیان یکی از دلایل راه‌اندازی انستیتوی فراورش گاز در این پژوهشگاه را ارائه خدمات فناورانه به صنایع وابسته به نفت دانست و اظهار کرد: پالایشگاه‌های گاز کشور عمدتا دچار چالش «خوردگی» و تجزیه و تخریب آمین هستند؛ ازاین‌رو پروژه‌ای را برای یکی از پالایشگاه‌های گاز با کمک یک همکار خارجی برای رفع این چالش‌ اجرائی کردیم و در این نمایشگاه قرارداد آن منعقد خواهد شد. به گفته او، با امضای این قرارداد در سال 1397 مشکل ‌خوردگی که ضرر و زیان هنگفتی را به پالایشگاه‌ها وارد می‌کند، رفع خواهد شد.

برچسب: سازمان انرژي اتمي; سانتريفيوژ; پژوهشگاه صنعت نفت
اثر یا گردآوری: ;منبع: روزنامه شرق   -  لینک منابع: http://www.sharghdaily.ir/fa/main/detail/186244   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 07:58
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: