کشف شواهد حضور اقوام ایرانی در خلیج فارس

کشف شواهد حضور اقوام ایرانی در خلیج فارس

تپه گل پختی دارای ارتفاع 6 متری یکی از معدود تپه های حوزه پس کرانه خلیج فارس بوده و در برگیرنده آثار و شواهد استقرار در دوران پیش از تاریخ و تاریخی است.

تاریخ ثبت: (1396/10/09 )  تاریخ بروزآوری: (1396/10/09 )

این مطلب (2,029)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

کاوش در تپه گل پختی

فعالیت های باستان شناسی تپه گل پختی می تواند در پر رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس کرانه های خلیج فارس نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی آذریان سرپرست هیأت باستان شناسی«امروز شنبه » با اعلام این خبر گفت:تپه گِل پُختی در بخش مرکزی شهرستان تنگستان و در یک کیلومتری غرب شهر اهرم در میان نخلستان ها و زمین های زراعی واقع شده و تا رودخانه فصلی باهوش حدود 50 متر فاصله دارد.

او با اشاره به اینکه این تپه یکی از آثار بسیار مهم و ارزشمند استان بوشهر و شهرستان تنگستان به شمار می رود تصریح کرد:در سال های گذشته این محوطه در معرض آسیب های جدی از جمله انجام عملیات شخم زنی و تسطیح برای کاشت نخیلات قرار گرفته و بخشهایی از آن تخریب  شده است.به گفته این باستان شناس،تپه گل پختی دارای ارتفاع 6 متری یکی از معدود تپه های حوزه پس کرانه خلیج فارس بوده و در برگیرنده آثار و شواهد استقرار در دوران پیش از تاریخ و تاریخی است.این باستان شناس اظهار داشت:تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی در فاز اول و کاوش و مطالعات آن در فاز دوم می تواند در پر رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس کرانه های خلیج فارس نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.

آذریان خاطر نشان ساخت که تپه گِل پُختی در سال 1385 به شماره 16239 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی تنگستان استان بوشهر با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد

برچسب: خلیج فارس; محوطه باستانی; تنگستان
اثر یا گردآوری: ;منبع: کانال باستانشناسی پایه   -  لینک منابع: http://Telegram.me/archaeologist   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 19:53
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: