فروش ایرباس‌های ایران به ایرلاین‌های خارجی

فروش ایرباس‌های ایران به ایرلاین‌های خارجی

با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای ٣٢٠A بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی را که برای فروش به ایران کاندیدا کرده بود، به‌تازگی به کشورهای دیگری فروخته است.

تاریخ ثبت: (1396/08/27 )  تاریخ بروزآوری: (1396/08/27 )

این مطلب (2,184)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از خبرگزاری مهر؛  ایرباس در پی ناتوانی دولت از انتخاب فاینانسور، ٣٢٠Aهای هما را به ایرلاین‌های خارجی فروخته است.

در تعطیلی روز گذشته، هیچ‌یک از مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان هواپیمایی به این خبر واکنش نشان ندادند. اما افرادی مطلع تأکید کردند این خبر باید به‌صورت رسمی از سوی ایرباس اعلام شود و تا زمان عدم اعلام رسمی نمی‌توان جدیت خبر مزبور را تأیید کرد.

خبرگزاری مهر گزارش داد: در روزهای پایانی اردیبهشت امسال در مراسم ورود چهار فروند ‌ای‌تی‌آر ٧٢-٦٠٠ از فرانسه به فرودگاه مهرآباد، فرهاد پرورش مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از ورود چهار فروند ایرباس ٣٢٠A تا پایان ۲۰۱۷ خبر داده بود، اما به‌‌نظر می‌رسد ایرباس تصمیم گرفته است در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ٣٢٠A سفارش داده‌شده ازسوی ایران را به شرکت‌های هواپیمایی دیگری تغییر دهد. 


با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای ٣٢٠A بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی را که برای فروش به ایران کاندیدا کرده بود، به‌تازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت‌های ایرآسیا (مالزی)، ایرایندیا (هند)، اویانا‌برازیل (برزیل) و سعودی‌عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس‌های ۳۲۰ ایران هستند که به‌دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت‌های هواپیمایی غیرایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است. پرورش اردیبهشت امسال گفته بود: ایران هفت فروند هواپیمای برجامی که تا آن زمان دریافت کرده (که بعدا اعلام شد دو فروند ‌ای‌تی‌آر را هم که در مهرماه و در دوره مدیرعاملی زهره شرفبافی به مجموعه هواپیماهای جدید اضافه شد) به‌طورکامل نقدی و از محل منابع صندوق توسعه ملی از شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و ‌ای‌تی‌آر خریداری کرده و قرار شده تا با تعیین فاینانسور، مابه‌‌التفاوت نقدی و اقساطی این هواپیماهای واردشده به کشور، به‌عنوان پیش‌پرداخت برای خرید تعدادی از هواپیماهای بعدی درنظر گرفته شود. بااین‌حال، پس از آنکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در روزهای ابتدایی آبان بر پایبندی کشورش به قرارداد ایرباس با ایران و به‌طورکلی برجام در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی تأکید کرد، فقط چند روز بعد در دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا بر تبعیت کامل فرانسه از تصمیمات ترامپ صحه گذاشت. این در حالی بود که دولت دوازدهم در فاصله همان چند روز، در تبلیغات وسیعی بر تفاوت رفتار میان اروپایی‌ها و آمریکا اصرار داشت ولی این تبلیغات فقط چند روز دوام آورد و دولت فرانسه تصمیمات ترامپ را به برجام ترجیح داد. به نظر می‌رسد هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت راه‌وشهرسازی در یافتن فاینانسور برای خرید ۹۷ فروند ایرباس باقی‌مانده (تاکنون فقط سه فروند ایرباس پس از برجام وارد کشور شده است) با مشکلات فراوانی روبه‌رو است؛ چراکه بسیاری از بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و شرکت‌های واسطه‌گر در فاینانس، به‌دلیل سخنرانی جنجالی اخیر ترامپ درخصوص عدم پایبندی ایران به برجام و تقاضایش از کنگره برای ورود به این قضیه، حاضر به ورود به موضوع تضمین و تأمین مبلغ فاینانس برای خرید ایرباس‌های مذکور در قرارداد با ایران نیستند. از سوی دیگر، چهارشنبه‌شب هم مجلس نمایندگان آمریکا طرح منع فروش بویینگ به ایران را تصویب کرد و آن را برای تصویب در سنا به این مجلس فرستاد. درصورتی‌که این طرح در مجلس سنا نیز به تصویب برسد، برای اجرا و قطعی‌شدن به امضای رئیس‌جمهوری این کشور نیاز دارد که احتمال تأیید آن ازسوی ترامپ باتوجه به سخنرانی‌ها و مواضع تندش در زمینه پاره‌ کردن برجام، بسیار بالاست. همه این شکست‌ها درحالی رخ می‌دهد که امضای قرارداد با سه شرکت بویینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما، ایرباس برای خرید صد فروند و ‌ای‌تی‌آر برای خرید ۲۰ فروند هواپیما، از معدود دستاوردهای دولت در دوره پسابرجام محسوب می‌شد و بخش مهمی از تبلیغات ریاست‌جمهوری دوازدهم حول‌وحوش این اقدام وزیر راه‌وشهرسازی متمرکز بود و درحال‌حاضر از نتایج مذاکرات و امضای قراردادها تا اطلاع ثانوی خبری نیست. 

برچسب: ایرباس; هما; برجام
اثر یا گردآوری: ;منبع: روزنامه شرق   -  لینک منابع: http://www.sharghdaily.ir/News/146369   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 14:06
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: