بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی ترین شهر زنده ی دنیا | شهر بیبلوس لبنان که عرب زبان‌ها به آن جبیل می‌گویند قدمتی بیش از 7000 سال دارد و به قدیمی ترین شهر زنده دنیا معروف است.

تاریخ ثبت: (1396/08/07 )  تاریخ بروزآوری: (1396/08/07 )

این مطلب (3,414)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

یک بندر ماهیگیری زیبا به همراه یک لنگرگاه باستانی، مرکز شهر قرون‌وسطایی، قلعه‌ی مربوط به جنگ‌های صلیبی و مجموعه‌ای باستانی، بیبلوس را به یک انتخاب فوق‌العاده برای گردشگران تبدیل کرده است. شهر بیبلوس را که عرب‌زبان‌ها به جبیل می‌شناسند و قدمتی بیش از 7000 سال دارد، می‌توان به‌عنوان

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

 قدیمی‌ترین شهر زنده دنیا برگزید. شهری که در 38 کیلومتری شمال بیروت واقع‌شده و از دو بافت قدیمی و جدید 

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

تشکیل‌شده است که در بافت قدیمی آن آثاری از دوران عصر حجر و فنیقی‌ها به چشم می‌خورد. شهر بیبلوس نقطه تلاقی تمدن‌های مختلف در دوران قدیم است. این منطقه با آثار باستانی منحصربه‌فرد خود حکایت از وجود تمدن‌های مختلف دارد و نمی‌شود به لبنان رفت و از خیر گشت‌وگذار در آن گذشت. وجود کلیساهای قدیمی مثل کلیسای مار یوحنا و همچنین ساحل زیبای مدیترانه نیز بر زیبایی‌های شهر افزوده است.

 

 

تاریخچه

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

جبیل (به عربی: جبیل) یک منطقهٔ مسکونی در لبنان است که در استان جبل لبنان واقع شده‌است.جبیل در دوران نوسنگی پسین بنا نهاده شده و از ۵۰۰۰ (پ٫م) تا به امروز در آن زندگی جریان داشته است. 

بیبلوس هفت هزار سال قدمت دارد و قدیم‌ترین شهر لبنان به شمار می‌آید. این شهر پیش از میلاد مسیح، یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری، فرهنگی و دینی مشرق زمین بود و امروزه در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد. بطلمیوس، مقر بیبلوس را میان دو رود بترون و آدونیس ذکر کرده است. در دوره‌ی فنیقیها، جبیل یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه به شمار می‌آمد. درواقع شهر جبیل از مراکز کشتی‌سازی بود. این شهر قبل از صادرات پاپیروس، مرکز صدور چوب صنوبر مرغوب به وادی نیل بود. در حدود ۳۸۰۰ تا ۲۸۰۰ ق. م. موقعیت ممتاز این شهر موجب مهاجرت گسترده به آن شد. در طول تاریخ بر شهر جبیل کنعانیان (هزاره سوم ق. م.)، مصریان (هزاره دوم ق. م.)، آشوریان (در حدود ۱۰۹۴ ق. م.)، ایرانیان (از ۵۳۹ تا ۳۲۲ ق. م.)، رومیان (۶۳ ق. م. تا ۳۳۰ میلادی)، امپراتوری روم شرقی و سپس مسلمانان حکومت می‌کردند و هر یک از آن‌ها آثار ارزشمندی از خود به‌جا گذشته‌اند.

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا

 

طبق شواهد تاریخی، حروف ابجد در شهر بیبلوس به وجود آمد. نمونه‌هایی از این حروف بر روی آرامگاه پادشاه فینیقی احیرام کشف‌شده است.

 

رستوران و کافه

رستوران فنیقی، لوکاندا آ لا گراند و رستوران ژاپنی کامی سوشی در شهر جبیل آماده‌ی پذیرایی از شما هستند.

هتل

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا
 

هتل احیرام بیبلوس، هتل سور میر بیبلوس و هتل مونوبرگه در شهر جبیل در دسترس شما هستند. هرچند توصیه‌ی ما به شما رزرو هتل در بیروت است تا به دیگر جاذبه‌های دیدنی لبنان به‌آسانی دسترسی داشته باشید. هتل چهارفصل بیروت، هتل ال ای پاسیو، هتل لو گری و هتل فینیشه بیروت (فینیقی) ازجمله لوکس‌ترین هتل‌های بیروت به شمار می‌آیند.

 بیبلوس (جبیل)؛ قدیمی‌ترین شهر زنده‌ی دنیا


 

برچسب: لبنان; بیبلوس; جبیل
اثر یا گردآوری: ;منبع: کافه گردش   -  لینک منابع: https://mag.cafegardesh.com   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 02:06
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: