پیش‌بینی روزنامۀ روسی؛ آیا می‌توانیم برجام را نجات دهیم؟

پیش‌بینی روزنامۀ روسی؛ آیا می‌توانیم برجام را نجات دهیم؟

روزنامه روسی ایزوستیا، در تحلیلی به قلم لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای دولتی، چند فرضیه را دربارۀ آیندۀ برجام مطرح کرده است.

تاریخ ثبت: (1396/08/06 )  تاریخ بروزآوری: (1396/08/06 )

این مطلب (1,456)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد آورده شده از خبرگزاری خبرآنلاین، لئونید اسلوتسکی در ايزوستيا آورده است:

ساز خروج احتمالی ایالات متحده از معامله هسته‌ای با ایران از آن دسته اقدامات دولت کنونی ایالات متحده است که تا به این مرحله از شکل تهدید فراتر نرفته ولی می تواند در صورت اجرا، به نظم جهانی بين‌المللي شکل گرفته لطمه ویران کننده دیگر وارد کند.

به یاد داریم که واشنگتن حق خود برای خروج از برخی قراردادها که به نظر سیاستمداران با منافع ملی ایالات متحده هماهنگ نیستند را برای خود محفوظ می دارد. ولی این رویکرد در این مورد شکل دیگری دارد، بهم زدن معامله بين‌المللي تأیید شده بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند تمام سامانه ثبات جهانی موجود را زیر سئوال ببرد.

پرسشی که مطرح می شود اینست که آیا جامعه جهانی و بسیاری از قدرت‌ها از سیاست کنونی واشنگتن نگران شده‌اند؟ و آیا این نگرانی می‌تواند از لحاظ بازگرداندن ایالات متحده به محیط نظم جهانی کاری بکند؟ تاکنون پاسخ معینی به این سئوال داده نشده است.

اما در صورت از بین رفتن این توافق، بر فرض ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم در عمق 90 متر زیر زمین در کارخانه فردو را از سر گیرد. که البته این امر به نوبه خود باعث نگرانی موجه اسرائیل مي‌شود که می‌تواند به امر واکنش قهرآمیز نشان دهد. این هم به نوبه خود حداقل به معنی بهم خوردن امنیت منطقه‌ای خواهد شد.

پرسش دیگری که مطرح می شود اینست که آیا شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند واشنگتن را از حرکات ویرانگر برحذر دارد؟ بله، موافقتنامه بين‌المللي نمی‌تواند با خروج فقط یک کشور بهم بخورد. به همین دلیل مي‌شود به شکلی کار کرد که فقط ایالات متحده از موافقتنامه خارج شود اما خود این توافق بین دیگر طرفین آن حفظ شود. و اگر تهران هم به تن ندادن به اقدام تحریک آمیز آمریکا متقاعد شود آن وقت امکان دارد بتوان این معامله را نجات داد. مخصوصا با توجه به اینکه از سر گرفتن مجازات‌های سازمان ملل علیه ایران نمی‌تواند مطرح باشد.

از سویی از لحاظ تئوری مي‌شود مجازات آمریکا به خاطر نقض قرارداد بين‌المللي را مطرح کرد زیرا بهم زدن معامله با ایران در نتیجه اقدام ایالات متحده باعث مي‌شود اوضاع جهان خیلی خطرناکتر از اوضاع کنونی شود. ولی امکان دارد تهدید خروج از موافقتنامه نوعی بازی جدید ترامپ و اخاذی از طرف او باشد. در این شرایط روسيه چکار می‌تواند بکند؟

به دشواری تن دادن به تحریک ترامپ و داغ‌تر کردن اوضاع می تواند یکی از راه حل ها باشد. ولی نمی‌شود اقدام طرف آمریکایی را بیجواب هم گذاشت. باید در همه سطوح موضع منفی نسبت به اظهارات ترامپ در همین مرحله بیان شود. و هر کاری کرد تا ایران از موافقتنامه خارج نشود. آن وقت ایالات متحده واقعاً در انزوای سیاسی قرار خواهد گرفت. حتی اگر کسی ظاهراً از آن حمایت کند.

برچسب: برجام; روسیه; ایزوستیا
اثر یا گردآوری: ;منبع: خبرآنلاین   -  لینک منابع: http://www.khabaronline.ir/detail/721542/World/diplomacy   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/30 04:32
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: