پایان بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز

پایان بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: بازسازی 2 قوس از 4 قوس آتشکده 1800 ساله نطنز به پایان رسید.

تاریخ ثبت: (1396/06/05 )  تاریخ بروزآوری: (1396/06/05 )

این مطلب (4,215)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نوشته ایسنا، حسین یزدانمهر اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات ملی، بازسازی بناهای تاریخی آغاز شده که یکی از این بناها آتشکده ساسانی نطنز است.

وی افزود: این بنای زیبای 4 طاقی که 1800 سال عمر دارد، به مرور زمان 3 طاق خود را از دست داده بود و اکنون با بازسازی‌های انجام شده، 2 طاق از این 4 طاقی زیبا بازسازی شده است.

یزدانمهر افزود: با توجه به آسیب‌های جدی که به این اثر منحصر به فرد در طول سالیان متمادی وارد شده  و احتمال ریزش قسمت‌های بیشتری از این بنا متصور است در اردیبهشت‌ماه سال جاری با عقد قرارداد پیمانکاری و با تخصیص اعتبار 900میلیون ریالی از محل اعتبارات ملی تصمیم به بازسازی این بنا گرفته شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: اجرای عملیات مرمت دیواره‌های فرسوده سنگی با ملات همگن و بازسازی طاق‌های فروریخته شده کار زیادی می‌برد که در این راستا به لحاظ حساسیت فوق‌العاده و دشواری عملیات مرمتی  با بهره‌مندی از تجارب معماران و استادکاران خبره و با تشکیل کارگروهی از مهندسان و معماران صاحب‌نظر بالغ‌بر 150ساعت کاربر روی طرح مرمتی آن با پیشرفت 60درصدی، مراحل پایانی فاز اول مرمتی را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال آینده با پیگیری‌های مجدانه و با جذب اعتبار ویژه، فاز دوم مرمت آتشکده که شامل اجرای گنبد و سقف سنگی است ادامه خواهد یافت .

یزدانمهر خاطرنشان کرد: بازسازی بر روی برخی دیگر از بناهای شهرستان نطنز ادامه دارد که به محض اتمام، رسانه‌ای خواهد شد.

برچسب: میراث فرهنگی; آتشکده; اصفهان
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96060502742/   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 08:26
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: