حمام تاریخی پشته ایسین در معرض تخریب دوباره/ مرمت هم اثر نکرد

حمام تاریخی پشته ایسین در معرض تخریب دوباره/ مرمت هم اثر نکرد

حمام تاریخی "پشته ایسین" واقع در روستایی به همین نام در شمال شهرستان بندرعباس که از معدود بناهای باقی‌مانده از دوره قاجار در استان هرمزگان است، با وجود مرمت و بازسازی که در سال‌هایی نه‌چندان دور شده اما به دلیل کمبود بودجه و بی‌توجهی مسئولین در معرض تخریب دوباره قرار گرفته است.

تاریخ ثبت: (1396/05/23 )  تاریخ بروزآوری: (1396/05/23 )

این مطلب (4,160)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد، عضو شورای اسلامی روستای پشته ایسین در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس در خصوص حمام تاریخی پشته ایسین واقع در این روستا با بیان اینکه این حمام متعلق به دوره قاجار بوده و در اوایل دهه 70 به‌عنوان یک اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: این بنا در روستای پشته ایسین واقع در دهستان ایسین از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرعباس قرار دارد و تقریباً هم‌عصر با حمام گله‌داری بندرعباس است.

 ابراهیم بواسی با اشاره به اینکه حمام تاریخی پشته ایسین قبل از مرمت در وضعیت خوبی قرار نداشته و رو به تخریب بوده است، افزود: این اثر تاریخی در سال 90 توسط میراث فرهنگی بازسازی و مرمت و در سال 94 محوطه‌سازی اطراف بنا انجام شد.

وی با اشاره به اینکه حمام تاریخی پشته ایسین از لحاظ معماری و مصالح به کار رفته تقریباً هم‌شکل حمام گله‌داری است، تصریح کرد: بخشی از این حمام در زیر سطح زمین و بخشی از آن روی سطح زمین قرار گرفته و فضای معماری حمام نیز همچون حمام گله‌داری دارای بینه و سربینه، گرماخانه، آتشدان و حوض کناری است.

عضو شورای اسلامی روستای پشته ایسین ادامه داد: مصالح به کار رفته در حمام ملات ساروج، سنگ لاش و سنگ مرجان بوده و سطح بیرونی و سقف بنا با هدف حفظ دمای داخلی و سبکی ساختمان از ملات ساروج و سنگ مرجان ساخته شده است؛ رنگ اصلی بنا به رنگ ساروج بوده که پس از مرمت با سیمان‌سفید پوشش داده شد.

بواسی افزود: درواقع حمام پشته بخشی از یک مجموعه تاریخی معروف به فاریاب هاشم است؛ در کنار آن یک قلعه تاریخی، دو حوض مستطیل شکل و یک حوض مدور شکل بزرگ معروف به گری‌بند وجود دارد و آب این حوض‌ها از قنات‌های واقع در بالادست روستا تأمین می‌شدند؛ متأسفانه حوضی که در بخش میانی قلعه قرار دارد تخریب شده و اثری از آن به جا نمانده است.

وی با اشاره به اینکه  تمامی بخش‌های این مجموعه تاریخی مهم هستند و باید حفظ شوند، بیان کرد: قلعه تاریخی پشته ایسین معروف به خانه گپ در روستای پشته ایسین واقع در دهستان ایسین از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و در شمال این شهرستان قرار داشته و روستاهای اطراف توسط این مجموعه اداره می‌شدند.

عضو شورای اسلامی روستای پشته ایسین ادامه داد: تا چند سال پیش این بنا در دوطبقه به صورت مستحکم قرار داشت اما متأسفانه شرایط جوی، بارش‌هایی که در دهه 70 رخ داد و بی‌توجهی مسئولین این اثر تاریخی را به یک مخروبه تبدیل کرد به‌گونه‌ای که تنها بخش میانی این اثر باقی‌مانده که امیدواریم از خطر تخریب نجات پیدا کند.

بواسی  در خصوص دیگر ابنیه‌ تاریخی روستای پشته ایسین، خاطرنشان کرد: دیگر ابنیه‌ تاریخی این روستا شامل قنات تاریخی و برج‌های دیدبانی قدیمی هستند که مشهورترین آن‌ها برج آقا حیدری بوده و در ضلع جنوب غربی روستا قرار دارد.

وی در پایان با بیان اینکه  لازمه حفظ مجموعه تاریخی فاریاب هاشم، اجرای یک کاربری فرهنگی است، عنوان کرد: چندین سال است که طرح این کاربری فرهنگی پایه‌ریزی شده اما به دلیل مشکلات مالی به نتیجه نرسیده است؛ اگر برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری شود و مشکل انشعابات آب و برق و تملک زمین آن حل شود، اثر از حالت راکد خارج و خطر تخریب رفع خواهد شد.

برچسب: حمام تاریخی پشته ایسین; هرمزگان; دوره قاجار
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96052314160/   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/04 13:20
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: