کشف سفال‌های دو دوره باستانی و تاریخی در الموت

کشف سفال‌های دو دوره باستانی و تاریخی در الموت

کاوش‌های باستان‌شناسی در بنای آرامگاهی حسن‌آباد الموت غربی به شناسایی سفال‌های عصر آهن، اشکانی، ساسانی و صدر اسلام منجر شد.

تاریخ ثبت: (1396/05/10 )  تاریخ بروزآوری: (1396/05/10 )

این مطلب (3,065)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کامبیز کبیری، سرپرست کاوش برای خواناسازی، حفاظت و مرمت بنای چهار طاقی حسن‌آباد الموت با اعلام این خبر گفت: با توجه به نحوه گوشه‌سازی، طاق شبدری تند ورودی و داده‌های سفالی، احتمالا این اثر  مربوط به حکام محلی آل جستان در قرون اولیه اسلامی است.

این باستان‌شناس افزود: از آنجا که این اثر در یک بافت کاملا گورستانی از هزاره دوم پیش از میلاد تا عصر حاضر ساخته شده، به دست آمدن سفال‌های خاکستری عصرآهن، سفال قرمز قهوه‌ای اشکانی و سفال‌های بدون لعاب ساسانی ـ صدر اسلام در بین آواربرداری اطراف و داخل بنا (در حین خواناسازی) مایه شگفتی نیست.

به گفته وی، بنای سنگی موسوم به چهارطاقی حسن‌آباد در بخش الموت غربی، آرامگاهی بر فراز یک ماهور مُشرف به روستایی به همین نام است.

کبیری با بیان این که به علت کندوکاوهای متعدد، در داخل بنا هیچگونه سردابه و یا گودال تدفینی شناسایی نشد، افزود: نقشه اثر به شکل مستطیلی با یک گنبد رک بر قاعده بیضوی (کمبیزه) و یک ورودی به ارتفاع ۱۴۰ سانتی متر در جهت جنوب غربی است.

به گفته این باستان شناس،  هم اکنون مرمت اثر با کف سازی داخل و خارج آن (با سنگ‌های رودخانه‌ای وگچ‌کوره) در حال انجام است.

برچسب: پیش از تاریخ; قلعه الموت; ساسانی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96051006311/   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 18:41
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: