قلعه باقرآباد بافق، دژی استوار در کویر ایران

قلعه باقرآباد بافق، دژی استوار در کویر ایران

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از قلعه باقرآباد شهرستان بافق به عنوان یکی از زیباترین دژهای تاریخی این استان یاد کرد.

تاریخ ثبت: (1396/05/10 )  تاریخ بروزآوری: (1396/05/10 )

این مطلب (2,332)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

به گزارش انجمن خرد به نوشته ایسنا، «ساشا ریاحی‌مقدم» در این رابطه اظهار کرد: قلعه باقرآباد، بنایی است مربوط به دوره‌ قاجار که به دستور «عبدالرحیم خان» فرزند «محمد تقی خان بافقی» برای پناه گرفتن مردم در برابر خطرات احتمالی و همچنین انبار کردن غلات استفاده می‌شده است.

وی با بیان این که قلعه باقرآباد بافق در سه مرحله ساخته شده است، عنوان کرد: در آغاز برج شمالی قلعه ساخته و 10 سال بعد از آن برج جنوبی ایجاد شده است و پس از آن در سال ۱۲۹۸ به دلیل ناآرامی و هرج و مرج‌های کشور مردم این روستا، دیوارهایی برای قلعه ساخته و به نوعی دور آن حصار کشیدند تا از خطرات احتمالی در امان بمانند.

این مسئول از وجود ۴۵ اتاق و راهروهای متعدد و دو برج نگهبانی در این قلعه یاد کرد و گفت: برجی که در شمال قلعه قرار دارد، ارتفاعش به هشت متر می‌رسد و دو طبقه دارد. این برج سه جایگاه برای سنگ‌انداز و 10 جایگاه برای تیراندازها دارد.

وی ادامه داد: برج جنوبی قلعه که برجی هشت ضلعی است، ارتفاع بیشتری یعنی حدود ۱۱ متر دارد ولی برج نیز مانند برج شمالی دو طبقه دارد و شامل ۱۶ جایگاه برای تیراندازان و چهار جایگاه برای سنگ‌اندازان است، ضمن این که راهرویی برج جنوبی را به برج شمالی متصل می‌سازد .

ریاحی‌مقدم در پایان نیز خاطرنشان کرد: بافق یکی از شهرستان‌های تاریخی استان یزد است که معروفترین آثار تاریخی آن شامل آب‌انبار حاجی آباد، آسیاب باقرآباد، حمام حاجی‌آباد، دینگ خانه باقرآباد، قلعه باقرآباد، برج حاجی ملازینل، برج حاجی‌آباد، برج مبارکه، قلعه ده عسکر، آسیاب باقرآباد، برج حاجی ملازینل، برج حاجی‌آباد، برج مبارکه، حمام حاجی‌آباد، مسجد جامع بافق و مدرسه علمیه است.

برچسب: قلعه باقرآباد بافق; بافق یزد; میراث فرهنگی
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://www.isna.ir/news/96051006383/   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/06 12:51
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: