علت قطع روابط عربستان و قطر چه بود؟ / چرا اعراب با قطر قهر کردند؟!

علت قطع روابط عربستان و قطر چه بود؟ / چرا اعراب با قطر قهر کردند؟!

چرا اعراب با قطر قطع رابطه کردند؟ علت قطع روابط عربستان و قطر را باید در برنامه های بلند مدت عربستان برای منطقه جستجو کرد. عربستان در تلاش است برتری خود را بر منطقه اثبات کند و در این راه هرکاری می کند؛ حتی قطع رابطه دیپلماتیک با قطر، حتی حمله به یک کشور عربی، حتی فروش سلاح به تروریست ها!

تاریخ ثبت: (1396/03/15 )  تاریخ بروزآوری: (1396/03/15 )

این مطلب (2,270)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

چرا اعراب با قطر قطع رابطه کردند؟ علت قطع روابط عربستان و قطر را باید در برنامه های بلند مدت عربستان برای منطقه جستجو کرد. 
به گزارش انجمن خرد به نقل از آفتاب، عربستان در تلاش است برتری خود را بر منطقه اثبات کند و در این راه هرکاری می کند؛ حتی قطع رابطه دیپلماتیک با قطر، حتی حمله به یک کشور عربی، حتی فروش سلاح به تروریست ها!
«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در تشریح ریشه‌های اختلاف عربستان و قطر از گذشته تاکنون در گفت‌وگو با ایلنا بیان کرد: عربستان در چند سال اخیر و به صورت دقیق‌تر در دو سال گذشته، تلاش داشته است که حداقل در سه پرونده عراق، سوریه و مصر سناریوهای مختلفی را طراحی کرده و به اجرا بگذارد تا بتواند چالش‌های مختلف را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بر اساس اهداف خود عملیاتی کند. یکی از اهداف اصلی‌ که باید آن را به عنوان استراتژی آل‌سعود در دهه اخیر دانست، بحث برجسته کردن و افزایش هژمونی ریاض در سه جغرافیای آسیای میانه، شمال آفریقا و خاورمیانه است. به صورت مشخص باید بگوییم که عربستان خواستار افزایش نقش خود در جهان عرب بوده و در صدد است تا با اجرای تمامی برنامه‌های مخرب خود این پیام را در سطح منطقه و فرامنطقه به گوش جهانیان برساند که ریاض هدایت کننده و پدر معنوی دنیای عرب است.
وی ادامه داد: مدل‌های متفاوتی از عملکردهای عربستان در منطقه و فرامنطقه را به چشم دیده‌ایم که به عنوان مثال فروش سلاح، افزایش اختلاف و درگیری، بسیج کردن کردها علیه اهل تسنن و همچنین تحریک سنی‌ها علیه شیعیان از جمله این سناریوها هستند. در زمان حکومت حسنی مبارک در قاهره نظاره‌گر حمایت تمام‌عیار ریاض از مصر بودیم و پس از آن حمایت نصف و نیمه عربستان از مرسی را  شاهد بودیم اما نهایتاً ارتش مصر علیه مرسی تحریک شد که تمامی این سناریو توسط سعودی‌ها رقم خورد.
در کویت شاهد بودیم که سعودی‌ها با سلفی‌های این کشور وارد مذاکره شده بودند و حتی طیف عظیمی از اتباع خارجی این کشور را به سوریه اعزام کرده بودند که تا حدودی اعتراض‌های دولت کویت را به دنبال داشت. حتی نظاره‌گر این مساله بودیم که سلفی‌های کویت توسط عربستان تحریک شدند تا علیه دولت این کشور قیام کردند. این وضعیت در مورد قطر هم صادق است؛ تا جایی که درگیری میان دوحه و ریاض منجر به آن شد که عربستان مرزهای زمینی با قطر را مسدود کند تا به این کشور بفهماند که کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس تحت فرمان عربستان اقدام خواهند کرد.
این کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به سفر اخیر ترامپ به عربستان گفت: سعودی‌ها سعی داشتند در اجلاس اخیری که با حضور رئیس‌جمهوری آمریکا در ریاض برگزار شده بود، تا حدودی قطر را وادار به حاشیه‌نشینی کنند اما شاهد بودیم که تنها چند روز پس از خروج ترامپ از خاک عربستان سخنانی از سوی امیر قطر علیه عربستان نمایان شد و این موجب شد تا جو رسانه‌ای که توسط سعودی‌ها مبنی بر همراهی کشورهای عضو شورای همکاری با آنها در سطح دنیا مطرح شده بود، به یکباره با بن‌بست مواجه شده و مسیر دیگری خلق شود.
عربستان با استفاده از تمام ابزارهای رسانه‌ای خود به دنبال خیزش جدی در سطح رسانه‌های جهان است و هدف اصلی در این موضوع به فراموشی سپردن موضوع تروریسم در سطح افکار عمومی جهانی است. به عبارت دیگر، سعودی‌ها با این وضعیت در پی آن هستند که افکار عمومی جهان را از موضوع‌ها و وقایع تروریستی که در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی، فلیپین و غیره رخ می‌دهد منحرف کنند؛ از این رو شاهد هستیم روزنامه عکاظ عربستان به دروغ اقدام به نوشتن گزارش‌های خبری و تحلیلی متفاوتی علیه قطر و سایر کشورهای اسلامی و عربی می‌کند؛ به صورتی که در گزارش اخیر خود نوشته بود که قطر قصد دارد رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار در صورت بروز مواجهه سخت میان عراق و عربستان با یکدیگر به نیروهای بسیج مردمی این کشور اختصاص دهد.
زنگنه در پایان عنوان کرد: از این منظر باید بگوییم که تمامی سخنان عربستان و برخی از نیت‌های قطر و کشورهای منطقه در هفته‌های گذشته واقعیت ندارد و هدف ریاض تنها جلوگیری از نزدیک شدن کشورهای اسلامی به صورت مطلق به سوی یکدیگر است. در پروژه‌های بعدی، عربستان قصد دارد تا پای عمان را به عنوان یک کشور بی‌طرف در پرونده‌های منطقه‌ای باز کند و حتی احتمال دارد بحث عادی‌سازی روابط عربستان و قطر توسط سعودی‌ها به عمان تحمیل شود. یعنی عمان به عنوان یک واسطه از سوی عربستان مجبور به کنشگری میان ریاض و دوحه بشود تا هژمونی مورد نظر سعودی‌ها در بین کشورهای جهان عرب از بین نرود. 

و حالا آتش اختلافات میان دوحه و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باز هم تندتر شد و این‌بار انتشار فایلی صوتی از امیر سابق قطر دلیل آن است.

به گزارش انجمن خرد به نقل از فارس در حالی که بحران روابط میان قطر و عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل اظهارات «تمیم بن حمد» امیر قطر روز به روز در حال بدتر شدن است، فاش شدن یک فایل صوتی از «حمد بن خلیفه» امیر سابق این کشور در چهارشنبه (دیروز) آتش این اختلافات را تندتر کرده است.

بر اساس گزارش وبگاه «آی 24»، این فایل صوتی مربوط به گفت‌وگوی میان حمد بن خلیفه پدر امیر فعلی و «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر وقت قطر است و رسانه‌های عربستانی در واکنش به این فایل صوتی اعلام کرده‌اند سخنان مذکور نیت‌های پنهان قطر و اسرار سیاست خارجی آن را نشان می‌دهد.

حمد بن خلیفه در بخشی از سخنانش می‌گوید: ما با تمام معارضان رابطه داریم، ما کشوری هستیم که بیش از همه موجب خشم عربستان شده‌ایم، اگر آمریکایی‌ها در عراق موفق شوند گام دوم علیه عربستان خواهد بود.

حمد در این فایل تاکید می‌کند دوحه از گروه‌هایی که عربستان آنها را «شورشی» می‌داند حمایت می‌کند زیرا این در راستای منافع قطر است؛ کارشناسان می‌گویند وی در صدد آماده‌سازی یک توطئه علیه عربستان و دیگر کشورهای منطقه است.

بر اساس این گزارش، امیر قطر در ادامه به حمایت مالی از رسانه‌های گروه‌های معارض اعتراف می‌کند و می‌گوید: ما همان طرفی هستیم که شبکه «الحوار» را در لندن به وجود آوردیم، ما شبکه «الجدید» در لبنان را تغذیه مالی می‌کنیم و بسیاری از اهالی رسانه می‌دانند که خبرنگاران شبکه‌های المنار و الجدید در قطر آموزش دیده‌اند.

روزنامه‌های قطر در شماره سه‌شنبه هفته جاری خود به هجمه رسانه‌های سعودی و اماراتی علیه تمیم بن حمد واکنش نشان دادند و هم‌اکنون جنگ رسانه‌ای شدیدی میان عربستان و قطر در جریان است.

برچسب: عربستان; قطر; خلیج فارس
اثر یا گردآوری: ;منبع: آفتاب   -  لینک منابع: http://www.aftabir.com/news/article/view/2017/06/05/1709613   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 03:13
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: