پل شاپوری – طاقِ پیل اِشْكِسَّه

پل شاپوری – طاقِ پیل اِشْكِسَّه

پل شکسته که با نام «پل شاپوری» (شاهپوری) نیز شناخته می‌شود، یکی از آثار تاریخی استان لرستان است که در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک در جنوب شهر خرم‌آباد قرار دارد.

تاریخ ثبت: (1396/01/04 )  تاریخ بروزآوری: (1396/01/04 )

این مطلب (2,698)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

1

پل شکسته که با نام «پل شاپوری» (شاهپوری) نیز شناخته می‌شود، یکی از آثار تاریخی استان لرستان است که در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک در جنوب شهر خرم‌آباد قرار دارد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم،این پل که یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان می‌باشد، در گذشته عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده است.

پل شکسته حدود 230 متر طول و بیش از 19 چشمه (طاق) داشته که در حال حاضر فقط 5 چشمه آن بر جای مانده است. مصالح بکار رفته در ساخت این پل، قلوه سنگ‌های رودخانه و لاشه سنگ در قسمت طاق‌ها و سنگ‌های پاک‌تراش در قسمت پایه‌ها بوده است. کف پل نیز سنگ‌فرش می‌باشد.

اداره میراث فرهنگی طی اقدامی در سال‌های 90-1389، اقدام به مرمت پل نمود که متأسفانه در این عملیات به جای مرمت، به بازسازی این پل تاریخی (با قدمت بیش از 1000 سال) پرداخته شد و سیمای قدیمی و باابهت آن، شبیه پل‌های چند دهه گذشته (پل حاجی علی اصغر خرم‌آبادی با قدمت 60 سال) شده است.

برچسب: پل شاپوری; خرم‌آباد; ساسانیان
اثر یا گردآوری: سایت گردشگری;منبع: خبرگزاری تسنیم   -  لینک منابع: http://tn.ai/1362001   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/31 23:48
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: