زمین معوض، راهِ نجات «شهر زیرزمینی سامن»

زمین معوض، راهِ نجات «شهر زیرزمینی سامن»

«در صورت واگذاری زمین معوض به اداره مخابرات شهرستان، شهر زیرزمینی «سامن» در همدان آزاد می‌شود.»

تاریخ ثبت: (1395/10/26 )  تاریخ بروزآوری: (1395/10/26 )

این مطلب (725)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

زمین معوض، راهِ نجات «شهر زیرزمینی سامن»

زمین معوض، راهِ نجات «شهر زیرزمینی سامن»

«در صورت واگذاری زمین معوض به اداره مخابرات شهرستان، شهر زیرزمینی «سامن» در همدان آزاد می‌شود.»

به گزارش انجمن خرد به نقل از ایسنا، آخرین‌بار در خرداد ماه، حسین زندی- فعال میراث فرهنگی همدان - اداره‌ی مخابرات شهر سامن در استان همدان را یکی از مهمترین ساختمان‌هایی دانسته بود که تخریب‌هایی جدی به این اثر تاریخی وارد کرده، به اندازه‌ای که اوایل خرداد ماه امسال نیز بخش‌هایی از آن فروریخته و تاسیسات این اداره نمایان شده بود؛ حتی از مدت‌ها قبل فعالان مدنی و هنرمندان همدانی با نوشتن نامه‌هایی جداگانه به ریاست جمهوری و استاندار همدان، این فاجعه را پیش‌بینی کرده و با گوشزد کردن اهمیت شهر زیرزمینی سامن، خواستار تخصیص اعتبار و بودجه ملی برای پاسداری و حفاظت از این سازه‌ی دست‌کند بودند.

این صحبت‌ها و اعتراض‌ها در حالی مطرح می‌شوند که مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان معتقد است، «این مجموعه‌ی تاریخی به دلیل فعالیت همین بخش دولتی در این منطقه کشف شد. در واقع انجام اقدامات برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان باعث کشف و در نهایت پیدا شدن این شهر زیرزمینی شد.»

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر هیچ اقدام خاصی از سوی این دستگاه دولتی که شهر زیرزمینی سامن را به خطر بیندازد، رخ نداده است.

وی درباره‌ی پیگیری‌هایی که برای جابجایی اداره مخابرات شهر سامن تا امروز انجام شده است، نیز بیان می‌کند: به دوستان در شهرستان اعلام کرده‌ایم در صورت امکان با واگذاری یک زمین معوض این شهر زیرزمینی به طور کامل آزاد شود. چون این محوطه‌ی تاریخی نیاز به کاوش و مطالعات باستان‌شناسی دارد.

مالمیر با بیان این‌که راهکارهای مختلفی برای تملک این محوطه‌ی تاریخی وجود دارد، نیز می‌گوید: چون بخش عمده‌ای از این شهر زیرزمینی، زیرِ ساختمان‌های شهری است، باید بررسی‌های مطالعاتی و باستان‌شناسی در این منطقه را ادامه دهیم.  

شهر زیرزمینی «سامن» به عنوان یک محوطه تاریخی و به دنبال حفاری تاسیسات شهری در سال ۸۴ کشف شد و تا سال ٩٤ پنج مرحله کاوش روی آن صورت گرفت، این شهر زیر زمینی به عنوان مهمترین سازه‌ی دست‌کند غرب کشور بیش از ٥٠ اتاق کوچک و بزرگ در زیر زمین دارد و بخش عمده‌ای از این شهر ده هکتاری در معبر و اماکن مسکونی شهر قرار گرفته است، اما در چند سال گذشته به دلیل همراه نبودن برخی دستگاه‌های دولتی، شهر زیرزمینی «سامن» با چالش‌هایی روبه‌رو شده است، چالش‌هایی  نیز نسبت به آن هشدار داده بودند

برچسب: واگذاری; سامن; همدان
اثر یا گردآوری: ;منبع: ایسنا   -  لینک منابع: http://isna.ir/news/95102515481   -  

آخرین مطالب مرتبط:

1403/02/05 07:40
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: