لرستان سرزمین پل‌های تاریخی - بخش سوم : پل آجری (پل گپ)

لرستان سرزمین پل‌های تاریخی - بخش سوم : پل آجری (پل گپ)

پل آجری که در میان مردم خرم‌آباد به پل گپ به معنی پل بزرگ هم شناخته شده است یک پل تاریخی متعلق به دوره صفوی – دوره قاجار است و درخرم‌آباد، خیابان مجاهدین اسلام، جنب مصلی سابق واقع شده است. پل آجري در مركز شهر خرم آباد وبرروي رودخانه گلال واقع شده است . اين پل دو قسمت شرقي و غربي شهر را به هم متصل نموده و داراي 24 چشمه طاق است طول آن بيش از 350 متر ،پنهاي آن 5/8 متر و ارتفاع آن از كف رودخانه تا روگذر پل 8 مترمربع است .

تاریخ ثبت: (1395/01/12 )  تاریخ بروزآوری: (1395/01/12 )

این مطلب (3,102)  بار مطالعه شده است.

این مطلب را با دوستان خود در واتساپ به اشتراک بگذارید.

تصاویر قدیمی از پل گپ و ارتباط آن با محیط اطراف

در مرکز شهر خرم آباد وبرروی رودخانه گلال واقع شده و متعلق به دوره صفوی است. این پل دو قسمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل کرده و دارای 24 چشمه طاق است و طول آن بیش از 350 متر، پنهای آن 8.5 متر و ارتفاع آن از کف رودخانه تا روگذر پل 8 مترمربع است.

مواد و مصالح آن در قسمت پایه ها از سنگ‌های تراشیده شده با ملات آهک و گچ و پایه‌های چشمه طاق‌ها از آجر ساخته شده است. بر سینه شمالی پل کتیبه‌های سنگی نصب شده است که با حروف مقطعه نوشته شده وبه عنوان طلسم معروف است.

بخش میانی پل و شاه نشین آن شباهت زیادی با شاه نشین پل خواجو در اصفهان دارد که در اثر سیل تخریب شده و مجدداً با سیمان مرمت شده است. این اثر ارزشمند در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده و منسوب به حسین خان والی لرستان است و در دوره قاجاریه به پل محسنیه معروف شد.

اين بنا به شماره 2354 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

پل آجری گپ

برچسب: پل‌های تاریخی; پل آجری; پل گپ
اثر یا گردآوری: ;منبع: معماری نیوز   -  لینک منابع: http://memarinews.com/   -   http://seeiran.ir/%D9%BE%D9%84-%D8%A2%D8%AC%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%D9%BE/

آخرین مطالب مرتبط:

1403/01/30 18:24
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «انجمن خرد» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • انجمن خرد از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • درج در قسمت هایی که با ستاره قرمز مشخص گردیده الزامی است.
  • تعداد کاراکترهای نام، ایمیل و نظر نباید به ترتیب بیش از 100، 300 و 500 بیشتر باشد . در صورت عدم رعایت متاسفانه نظر شما ثبت نخواهد گردید.
  • نظرات پس از تأیید مدیر سایت منتشر می‌شود.

نام:

پست الکترونیک:

متن نظر:

کد امنیتی:

نظرات: